Rolig langtur på 26 km
Rolig langtur på 26 km
21. oktober 2018
Intervalltrening om høsten
Intervalltrening om høsten
22. oktober 2018

Langturer om høsten

Langturer om høsten. Lær hvordan du kan trene langturer om høsten som en viktig del av basistreningen frem mot vinteren.

Trene langturer om høsten

Høsten er fin tid å trene løping. Temperaturen kan være perfekt for å gjennomføre variert løpetrening med vekslende intensitet. Høsten er også tiden på året da du kan starte med basistrening etter endt sesong, der du starter forberedelsene til neste sesong. Gjennom denne perioden skal du bygge opp et treningsgrunnlag gjennom økt treningsgrunnlag. Langturer om høsten er viktige, som ellers i året.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene langturer om høsten.

Hvorfor trene langturer om høsten

Å trene ukentlige langturer vil være viktig for deg som løper, også utenom sesong. Langturene øker fettforbrenningen din og venner beina gradvis til økt belastning. Når du løper langturer vil glykogenlagrene dine gradvis tømmes, og du forbrenner mer og mer fett. Kroppen lærer seg å bruke fett som drivstoff, i tillegg til glykogen, og blir mer effektiv i å omsette og lagre glykogen. Dette er egenskaper du kan dra nytte for alle typer distanser du trener for. Langturene trener opp din mentale utholdenhet. Å løpe langt og lenge kan være en utfordring mentalt. Å trene langturer kan være god trening i å takle det mentalt å være på beina over et lenger tidsrom, også når muskulaturen begynner å verke. Dette er egenskaper som er spesielt viktige når du trener for langdistanser som maraton. Langturene er viktige for å øke din utholdenhet og bli en raskere løper.

Å løpe langturer kan bidra til

  • Økt tetthet av mitokondrier (energifabrikkene i cellene dine).
  • Økt tetthet i kapillærnettverket som leverer oksygenrikt blod
  • At du blir sterkere mentalt, og tøffere til å takle muskeltretthet
  • Økt muskelstyrke
  • Bedre løpsøkonomi
  • At du løper raskere

Alle disse egenskapene vil være viktig for deg som løper, uavhengig av om du konkurrerer eller ikke. Økt muskelstyrke kan bidra til du orker mer og greier å løpe lenger og raskere. Når du er sterkere vil det være enklere å opprettholde en god løpeteknikk for bedre løpsøkonomi.  Langturene kan bidra til et høyere oksygenopptak, som gjør at du kan løpe i et høyere tempo uten at intensiteten nødvendigvis er høyere.

Hvordan trene langturer om høsten

Selv om sesongen kanskje er over, vil langturene være et viktig innslag i treningsprogrammet ditt, og du bør fremdeles gjennomføre langturene ukentlig. Litt avhengig av hvilke konkurranser du har gjennomført på slutten av sesongen, kan du starte med å gå ned på hvor langt du løper langturer, og bygge opp lengden gradvis igjen utover høsten og vinteren. Det kan være flere grunner til det. Dersom du nettopp har avsluttet en tøff sesong, der du har trent mye og konkurrert en del, kan det være at kroppen trenger ekstra restitusjon. Å fortsette med samme tunge treningsmengde om høsten kan øke risikoen for overbelastning og skader. Kulde kan også bidra til å øke denne risikoen. Å løpe veldig langt vil være en belastning på kroppen. Derfor kan det være lurt å bygge opp igjen lengden på langturene utover høsten og vinteren når du har tid til det, være enn smart måte å ha en gradvis tilvenning til økt belastning. Hvor mye du skal øke treningsmengden hver uke, vil variere fra individ til individ. Du må lytte til kroppen og kjenne etter hvor mye du tåler. Bruker du lang tid på å restituere deg etter langturen, kan det være et tegn på at belastningen er for stor, og du bør kanskje gå ned i lengde. Intensiteten på langturene i denne perioden kan i all hovedsak være lav, men om ønskelig kan du øke intensiteten i deler av langturen, eksempelvis i avslutningen. Raske langturer bør du ikke trene oftere enn hver tredje eller fjerde uke.

Langturer om høsten

Å fortsette å trene langturer utover høsten vil være viktig trening for deg for at du skal ha en jevn og god formutvikling, også utenom sesong. Blant annet vil langturene bidra til økt fettforbrenning og styrke, og være en viktig del av basistreningen din utover høsten og vinteren.

Relaterte artikler:

Løping om høsten

Basistrening om høsten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *