Langturer for Fjellmaraton

0
252
Langturer for Fjellmaraton
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Lær mer om hvordan du kan trene langturer for Fjellmaraton, for å øke aerob utholdenhet og fettforbrenning og forberede beina på belastningen det er å løpe maraton.

Trene langturer for Fjellmaraton

Langturer er selve essensen i alle langdistanseløperes treningsprogram. Langturene er på mange et langløp i mikroformat. Langturene trener opp beina dine til belastningen det er å løpe langt, og er også effektivt for å øke fettforbrenningen og gjøre kroppen mer effektiv i å lagre og omsette glykogen. Når du skal løpe Fjellmaraton trenger du langturene, og du bør også tenke nøye igjennom hvor og med hvilken intensitet du skal trene langturene for Fjellmaraton.

Hvordan trene langturer for Fjellmaraton

Du bør gjennomføre ukentlige langturer for Fjellmaraton, der du gradvis øker lengden på langturene, og løper langturene i et terreng som er mest mulig likt det du skal løpe i under Fjellmaraton. I praksis betyr det at du bør gjennomføre en betydelig del av langturene i et terreng med mye opp og ned. Hvis du trener utelukkende langturer i flatt terreng, risikerer du å få langt større utfordringer når du skal løpe Fjellmaraton, som er enten opp- eller nedoverbakker. Hvis det er vanskelig å finne lange nok, krevende løyper for langturene, kan du finne en lenger strekning som går oppover, for så å løpe ned igjen. Trene til Fjellmaraton i disse løypene, inntil du når ønsket antall kilometer eller tid på langturen. Langturene du trener for Fjellmaraton, skal i all hovedsak være rolige, men du kan ha raske avslutninger på langturene hver tredje eller fjerde uke. Avslutt disse langturene med hard intensitet de siste 5-10 minuttene av langturen. Hvis du har planer om å løpe raske langturer for Fjellmaraton, bør du ikke gjøre det for ofte, kanskje hver femte eller sjette uke, og sørge for tilstrekkelig med restitusjon i etterkant av langturene.

Langturer for Fjellmaraton

Trening med langturer for Fjellmaraton, kan gjøre deg enda bedre forberedt når du skal maraton eller halvmaraton. Som vi har vært inne på tidligere, så er det viktig at du simulerer løypa i Fjellmaraton så god du kan, for å trene opp kroppen til å tåle mye løping opp og ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Relaterte artikler:

Hvordan trene til Fjellmaraton

Trene til maraton på 6 måneder

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!