Langturer for Birkebeinerløpet

0
157
Langturer for Birkebeinerløpet

Langturer er selve essensen når du trener for å løpe langdistanser. Lær mer om hvorfor og hvordan du kan trene langturer for Birkebeinerløpet!

Hvorfor trene langturer for Birkebeinerløpet

Langturer er kanskje den viktigste treningen du gjennomfører i forkant av Birkebeinerløpet. Langturene venner beina dine til belastningen det å løpe i kanskje flere timer. Du får trent deg opp i løpe videre selv om du er sliten i beina. Mentalt er langturer ideelt for å trene deg opp fysisk og mentalt for å takle belastningen det er å løpe lenger distanser. Når du løper langturer øker du fettforbrenningen din og gjør kroppen mer effektiv i å omsette og lagre glykogen, kroppens drivsstoff. Langturer bidrar til at kroppen utvikler flere kapillærer (små blodårer) som kan bidra til å øke forsyningen av oksygenrikt blod til muskulaturen din når du løper.

Hvordan trene langturer for Birkebeinerløpet

Ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå og la det være startpunktet for hvor lange langturene dine skal være. Øke lengden gradvis fra uke til uke, men ikke mer enn at kroppen til enhver tid er i takt med den økte belastningen. Siden langturene kanskje utgjør 30-40 prosent av den totale treningsmengden i løpet av en uke, må du tilpasse belastningen og lengden på langturene til annen løpetrening du gjennomfører. Du bør gjennomføre 1-3 langturer hver uke når du trener deg opp til å løpe Birken. Har du liten erfaring med langturer fra før av, kan du gjennomføre 1 ukentlig langtur. Ønsker du mer utfordringer kan du løpe 1 lengre langtur, og 2 langturer som er litt kortere. Eksempelvis 2 langturer som er inntil 90 minutter lange, og 1 langtur som er inntil 2 timer eller lengre. Langturene skal som regel bli løpt med lav intensitet, men det kan hende at du legger inn raske avslutninger på langturene, men absolutt ikke hver uke.

Relaterte artikler:

Trene intervaller for Birkebeinerløpet

Løype Birkebeinerløpet 2020

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her