Langturer for 5 km

L

Lær mer om hvordan du kan trene langturer for 5 km for å øke aerob utholdenhet og bli raskere på distansen.

Hvorfor trene langturer for 5 km

Langturer kan være viktig trening for neste alle typer løpedistanser. Langturene øker fettforbrenningen din og gjør kroppen din mer effektiv i å lagre og omsette glykogen, kroppens drivstoff. Dette er viktige egenskaper du trenger når du skal løpe en 5 km med høy intensitet. Videre langturene venne beina dine til økt belastning over tid, og gjør deg bedre i stand til å løpe videre selv om du er utmattet. Dette er egenskaper som kommer godt med når du skal avslutte sterkt på 5 km. Ukentlige langturer kan være effektiv trening fysisk og mentalt, for at du skal være best mulig forberedt på å løpe 5 km.

Hvordan trene langturer for 5 km

Ta utgangspunkt i hvor langt du løper langturer nå, og ha en gradvis økning i hvor langt du trener langturer fra uke til uke. Gjør dette helt frem til du begynner nedtrapping før 5 km løp. Langturene skal i all hovedsak gjennomføres med lav intensitet, men hver tredje eller fjerde uke kan gjennomføre raske avslutninger på langturen. Da kan du avslutte de siste 5-10 minuttene av langturen med hard intensitet.

Langturer for 5 km

De ukentlige langturene kan inngå i treningen med lav intensitet, som bør utgjøres å så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden din. Kombinere denne trening med øvrig trening med moderat til hard intensitet.

Relaterte artikler:

Terskelfart for 5 km

Intervalltrening for 5 km

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg