Langturer for 5 km under 25 min

0
52
Langturer for 5 km under 25 min

Lær mer om hvorfor og hvordan du kan trene langturer for å løpe 5 km under 25 min.

Hvorfor trene langturer for 5 km

Langturer er viktige uansett hvilken distanse du trener for. Langturene øker din aerobe kapasitet og gjør deg mer utholdende. Fettforbrenningen øker, og kroppen blir mer effektiv i å omsette og lagre glykogen, noe som er spesielt viktig når du skal løpe 5 km. Selv om 5 km er en kortere langdistanse, kan det være en krevende distanse å løpe fordi den ofte blir løpt med høy intensitet.

Hvordan trene langturer for 5 km

Langturene du trener for å løpe 5 km under 25 minutter bør gjennomføres ukentlig, og bør som regel bli gjennomført med lav intensitet. Du kan likevel avslutte noen av langturene med hard intensitet, for å trene opp evnen til sterke avslutninger på 5 km. Å øke intensiteten mot slutten av en langtur når beina er slitne, kan være meget effektiv trening. Farten på langturene kan veksle mellom 5:30-6:30 per km, så lenge du løper med lav intensitet. Ha en gradvis økning i hvor lange langturer du løper for 5 km under 25 minutter, helt frem til 2-3 uker før selve løpet.

Relaterte artikler:

Effektivt treningsprogram for å løpe 5 km under 25 min

Intervalltrening for 5 km under 25 min