Langturer for 5 km under 25 min

L

Lær mer om hvorfor og hvordan du kan trene langturer for å løpe 5 km under 25 min.

Hvorfor trene langturer for 5 km

Langturer er viktige uansett hvilken distanse du trener for. Langturene øker din aerobe kapasitet og gjør deg mer utholdende. Fettforbrenningen øker, og kroppen blir mer effektiv i å omsette og lagre glykogen, noe som er spesielt viktig når du skal løpe 5 km. Selv om 5 km er en kortere langdistanse, kan det være en krevende distanse å løpe fordi den ofte blir løpt med høy intensitet.

Hvordan trene langturer for 5 km

Langturene du trener for å løpe 5 km under 25 minutter bør gjennomføres ukentlig, og bør som regel bli gjennomført med lav intensitet. Du kan likevel avslutte noen av langturene med hard intensitet, for å trene opp evnen til sterke avslutninger på 5 km. Å øke intensiteten mot slutten av en langtur når beina er slitne, kan være meget effektiv trening. Farten på langturene kan veksle mellom 5:30-6:30 per km, så lenge du løper med lav intensitet. Ha en gradvis økning i hvor lange langturer du løper for 5 km under 25 minutter, helt frem til 2-3 uker før selve løpet.

Relaterte artikler:

Effektivt treningsprogram for å løpe 5 km under 25 min

Intervalltrening for 5 km under 25 min

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg