Langturer for 10 km

L

Lær mer om hvordan du kan trene langturer for 10 km, hva som er hensikten med langturene, og med hvilken intensitet du kan trene langturer.

Hvorfor trene langturer for 10 km

10 km er en langdistanse, og det kan være krevende å holde et høyt tempo gjennom hele løpet. For å trene opp evnen til å tåle belastningen det er å løpe 10 km, bør du også trene langturer. Langturene kan øke din fettforbrenning og gjøre kroppen mer effektiv i å lagre og omsette glykogen, kroppens drivstoff. Ved lære kroppen til å i større grad også forbrenne fett, kan det gjøre kroppen mer energieffektiv, noe som vil være viktig når du skal løpe 10 km. Når du trener langturer, trener du også opp evnen til å fortsette å løpe når beina er slitne og du er utmattet.

Hvordan trene langturer for 10 km

Du bør trene ukentlige langturer for 10 km, gjennom hele treningsprogrammet for distansen. Intensiteten på langturene kan være lav, men hver tredje eller fjerde uke kan du avslutte de siste 5-10 minuttene av langturene med hard intensitet. Det kan være effektiv trening for å trene opp evnen til å avslutte sterkt på 10 km løp. Ta utgangspunkt i hvor langt du løper nå, og ha en gradvis økning fra uke til uke hvor langturene skal være. Fortsett med det helt til du starter nedtrapping for 10 km, et par uker for du skal løpe 10 km.

Relaterte artikler:

Tren opp utholdenheten når du løper rolige langturer

Hvorfor trene langturer

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg