Langturer er viktig for din suksess som maratonløper

0
35
Langturer er viktig for din suksess som maratonløper

Å trene opp utholdenhet gjennom langturer er helt avgjørende for din suksess som maratonløper, og viktig for å bygge opp treningsvolumet frem mot maraton.

Det er essensen i alle distanseløperes trening; Langturer. Hvis du er en erfaren maratonløper, er det ikke uvanlig med langturer på 32 km eller lenger. Mange distanseløpere legger langturene til helgen, lørdager eller søndager, for det tar tid å løpe langturer. Å løpe langt er på mange måter maraton i miniatyr. Du får kjenne på utmattelsen og hvor krevende det kan være å løpe langt. Selv løpere som trener for 5 km, vil dra god nytte av å trene langturer regelmessig og bli raskere. Men hva er hensikten fysiologisk og psykologisk med langturer? Hvilken funksjon har langturer i forberedelsen til maraton? Hva er den perfekte distansen når du skal løpe langturer, og hvor ofte og med hvilken fart skal du løpe langturer.

De fleste erfarne løpere og trenere er enig om at langturer er viktig for suksess når du er langdistanseløper, fra 5 km til maraton. Langturer alene er minst like viktig som det å bygge et høyt treningsvolum opp mot et maraton. Langturene er essensen i et hvert treningsprogram. Resultatene kommer ikke umiddelbart, men på sikt er langturene uvurderlige. Det er ønskelig med rolige langturer fremfor raske. Å løpe raske langturer ukentlig vil være alt for hardt, og gå ut over annen trening du skal gjennomføre. Som vi har vært inne på tidligere, er det ikke uvanlig at maratonløpere trener langturer med en lengde på 32-35 km, i et tempo som er mye saktere enn maratonfart. Langturene er viktige for å bygge en base med aerob utholdenhet. Selv om det er vanlig å løpe ukentlige langturer, kan det også være et alternativ å løpe en langtur hver 10. dag. Det kan være smart å løpe langturer i variert terreng, noe som kan redusere sårheten i muskulaturen, som i mange tilfeller blir verre hvis du løper i lange flate partier på hardt underlag. Det kan være enklere og mer motiverende å gjennomføre langturen sammen med andre. Langturer er nøkkelen til suksess når du skal løpe maraton, og kutte ut disse vil i en eller annen grad straffe seg når du løper maraton.