7x1000 meter langintervall i terskelfart
7×1000 meter langintervall i terskelfart
28. oktober 2018
Restitusjonstrening etter langtur
Restitusjonstrening etter langtur
29. oktober 2018

Langtur på 29 km med lav til moderat intensitet

Langtur på 29 km med lav til moderat intensitet. Langturen denne treningsøkta gjennomførte jeg med vekslende intensitet på asfalt.

Rolige langturer med lav intensitet

De rolige langturene er viktig for å trene opp din aerobe utholdenhet, som betyr at du forbedrer muskulaturens evne til å ta opp oksygen. God aerob utholdenhet gjør at du kan løpe lenge uten at den aerobe kapasiteten overskrides, og du går over til anaerob forbrenning. Trener du anaerobt får ikke muskulaturen nok oksygen, og som resultat vil du få en opphopning av melkesyre i muskulaturen. Du vil bli tvunget til å sette ned tempoet, og blir det ille nok må du stoppe opp helt. De rolige langturene er med på å bygge både din fysiske og mentale kapasitet. Å løpe langt utfordrer din fysiske kapasitet ved belastningen det er for beina å løpe i flere timer. Denne treningen er en tilvenning for muskulaturen, slik at den gradvis tåler mer og mer.

Målet med treningsøkta

Målsetningen med denne treningsøkta var å øke aerob kapasitet, og samtidig ha en gradvis økning i lengden på langturene. Denne langturen skulle gå i et tempo tilsvarende lav til moderat intensitet.

Gjennomføring av treningsøkta

Følgende ble gjennomført denne økta:

  • 29 km langtur på hardt underlag med vekslende intensitet
  • Løping i 2 timer og 30 minutter

Langturen jeg gjennomførte i dag var 3 km lenger enn forrige uke, og jeg har hatt en fin økning i på hvor langt jeg løper. Jeg føler ennå ikke at jeg øker for mye, men det skal bli spennende å se når jeg skal løpe 31 kilometer neste søndag. Jeg drakk en saftblanding fra drikkesekk gjennom hele langturen, og jeg kunne formelig kjenne energien jeg fikk av dette. Beina begynte å gjøre litt vondt etter 24-25 kilometer, men det gjør ingenting når det er så kort tid til du er ferdig. Tiden jeg brukte indikerer at farten ikke var all verden, men jeg greide å løpe siste halvdel av langturen raskere enn den første. Intensiteten på langturen vekslet mellom lav til moderat, og jeg løp mest med moderat intensitet. Det går helt fint så lenge jeg føler med pigg etter nesten 30 km løping.

Relaterte artikler:

Hvordan trene med moderat intensitet

Hvordan trene løping med lav intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *