Langtur på 20 km med moderat intensitet

0
39
Langtur på 20 km med moderat intensitet

Langtur på 20 km med moderat intensitet. Denne søndagen løp jeg en langtur med moderat intensitet i et tempo tilsvarende 5 minutt per km.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å øke aerob kapasitet og fettforbrenning, og venne beina til belastningen det er å løpe over et lenger tidsrom.

Langturer med moderat intensitet

Å løpe langturer i et raskere tempo er fin trening i å simulere hvordan det er å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom. Dette er maratonspesifikk trening som gjør det mulig for deg å justere farten etter eget formnivå og teste ut formnivå i forskjellige faser i opptreningen til maraton. Raske langturer med moderat til hard intensitet vil øke din aerobe kapasitet og styrke, ved at du gradvis trener opp evnen til å løpe lenger i et høyere tempo. Kombinere denne treningen med terskeltrening med hard intensitet, og du kan forbedre din aerobe utholdenhet. I tillegg til aerob utholdenhet, er du som maratonløper avhengig av å venne beina til belastningen det er å løpe 2-3 timer eller mer på hardt underlag. Det gjør du blant annet ved å løpe raske langturer i maratonfart eller noe under.

Gjennomføring av langtur

Følgende ble gjennomført i denne treningsøkta:

  • 20 km med moderat intensitet, tilsvarende 5 minutter per km

Langturen ble gjort unna på 1 time og 40 minutter, tilsvarende 5 minutter per km. For meg tilsvarer det en treningsintensitet som lå på 73-79 prosent av makspuls, og nesten hele langturen ble løpt med denne intensiteten. For å utfordre meg selv mentalt og fysisk, løp jeg langturen i en rundløype på omtrent 900 meter, så det ble 23-24 runder totalt. Løypa er kupert, men likevel ikke alt for krevende. Langturer handler like mye om å være mentalt forberedt på løpe lenge, for det er en tålmodighetsprøve å løpe langt. Når du løper den samme løypa runde etter runde, kan også dette være krevende, men på samme tid fin trening frem til maraton. Målet er å løpe de fleste langturene frem mot maraton i denne løypa, langturer som på det meste vil være på 36-38 km lange.

Relaterte artikler:

Tren opp utholdenheten når du løper rolige langturer

Langturer for å bli en raskere løper

Annonse

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her