Langtur på 20 km med moderat intensitet

L

Langtur på 20 km med moderat intensitet. Denne søndagen løp jeg en langtur med moderat intensitet i et tempo tilsvarende 5 minutt per km.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å øke aerob kapasitet og fettforbrenning, og venne beina til belastningen det er å løpe over et lenger tidsrom.

Langturer med moderat intensitet

Å løpe langturer i et raskere tempo er fin trening i å simulere hvordan det er å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom. Dette er maratonspesifikk trening som gjør det mulig for deg å justere farten etter eget formnivå og teste ut formnivå i forskjellige faser i opptreningen til maraton. Raske langturer med moderat til hard intensitet vil øke din aerobe kapasitet og styrke, ved at du gradvis trener opp evnen til å løpe lenger i et høyere tempo. Kombinere denne treningen med terskeltrening med hard intensitet, og du kan forbedre din aerobe utholdenhet. I tillegg til aerob utholdenhet, er du som maratonløper avhengig av å venne beina til belastningen det er å løpe 2-3 timer eller mer på hardt underlag. Det gjør du blant annet ved å løpe raske langturer i maratonfart eller noe under.

Gjennomføring av langtur

Følgende ble gjennomført i denne treningsøkta:

  • 20 km med moderat intensitet, tilsvarende 5 minutter per km

Langturen ble gjort unna på 1 time og 40 minutter, tilsvarende 5 minutter per km. For meg tilsvarer det en treningsintensitet som lå på 73-79 prosent av makspuls, og nesten hele langturen ble løpt med denne intensiteten. For å utfordre meg selv mentalt og fysisk, løp jeg langturen i en rundløype på omtrent 900 meter, så det ble 23-24 runder totalt. Løypa er kupert, men likevel ikke alt for krevende. Langturer handler like mye om å være mentalt forberedt på løpe lenge, for det er en tålmodighetsprøve å løpe langt. Når du løper den samme løypa runde etter runde, kan også dette være krevende, men på samme tid fin trening frem til maraton. Målet er å løpe de fleste langturene frem mot maraton i denne løypa, langturer som på det meste vil være på 36-38 km lange.

Relaterte artikler:

Tren opp utholdenheten når du løper rolige langturer

Langturer for å bli en raskere løper

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg