Langrenn for å bli en bedre løper

0
134
Langrenn for å bli en bedre løper

Langrenn for å bli en bedre løper. Lær mer om hvordan langrenn kan være et alternativ til løping og gjøre deg til en bedre løper.

Treningseffekt langrenn

Langrenn trener både over- og underkropp og kan være meget effektiv kondisjonstrening. Forbrenningen når du trener langrenn er høyest av alle treningsformer, vel og merke når du tar skikkelig i. Langrenn er en effektiv og passende form for alternativ trening, siden vi har rikelig tilgang med snø og løyper de aller fleste steder i vinterhalvåret.

Langrenn gir deg bedre utholdenhet

Når du trener langrenn bruker du alle de store muskelgruppene, og du øker din aerobe kapasitet ved å trene langrenn. Bein, kjernemuskulatur og armer er i bruk når du trener langrenn. I og med at så mange muskler er i bruk blir fettforbrenningen og forbrenningen av kalorier høyt.

Langrenn gjør deg raskere

Å trene langrenn med høy intensitet kan også gjøre deg til en raskere løper. På samme måte som du trener intervall med løping, kan du trene intervall med langrenn. Å trene langrenn høy intensitet kan være en mer skånsom måte å trene på enn løping, fordi du slipper støtene for hvert steg du tar.

Langrenn gjør deg sterkere

Som vi har vært inne på flere ganger tidligere, trener du alle de store muskelgruppene når du trener langrenn, og får styrket muskler du ellers ikke får trent når du løper. Kjernemuskulaturen og muskulaturen i ryggen er viktig for løpere for en bedre holdning, noe som bidra til bedre løpeteknikk og løpsøkonomi.

Langrenn for å bli en bedre løper

Langrenn kan gjøre deg til en sterkere, raskere og mer utholdende løper, og kan være et godt alternativ til løping om vinteren, når du skal supplere med løping med annen trening.

Relaterte artikler:

Trene sykling for å bli en bedre løper

Roing for å bli en bedre løper