Trene når man er syk
Trene når man er syk
23. oktober 2018
Trening som får deg i form
Trening som får deg i form
25. oktober 2018

Langintervaller på 1000 meter

Langintervaller på 1000 meter. Denne treningsøkta ble gjennomført med langintervaller på hardt underlag.

Mål med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å øke aerob utholdenhet og kapasitet med langintervaller, og holde en intensitet rundt terskel.

Gjennomføring av langintervaller

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • Oppvarming i drøyt 2 km
  • 6×1000 meter intervaller med 1 minutts pause mellom hvert intervall
  • Jogget ned 2 km avslutningsvis

Det var kaldt, rundt minus fire grader, da jeg gjennomførte intervalltreningen, og jeg merket at jeg ikke var skikkelig varm når jeg løp det første intervallet. Det kan være litt skummelt med tanke på skader. Jeg kom ikke skikkelig i gang før i det tredje intervallet. Det passet fint, for da fikk jeg en gradvis økning i intensitet, og de siste 3 intervallene gikk rundt terskelfart.

Evaluering av treningsøkta

Ofte vil intervalltreningen ikke gå like raskt når det er kaldt ute. Alt går litt tregere, og det tar ofte lenger tid å bli skikkelig varm og komme skikkelig i gang. Jeg merket godt at det gikk tregt de to første intervallene, og det var litt tungt. Det var godt å få opp farten og intensiteten på de 3 siste intervallene.

Relaterte artikler:

1000 meter intervaller

Hvordan løpe lange intervaller for å komme i form

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *