Langintervaller på 1000 meter

L

Langintervaller på 1000 meter. Denne treningsøkta ble gjennomført med langintervaller på hardt underlag.

Mål med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å øke aerob utholdenhet og kapasitet med langintervaller, og holde en intensitet rundt terskel.

Gjennomføring av langintervaller

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • Oppvarming i drøyt 2 km
  • 6×1000 meter intervaller med 1 minutts pause mellom hvert intervall
  • Jogget ned 2 km avslutningsvis

Det var kaldt, rundt minus fire grader, da jeg gjennomførte intervalltreningen, og jeg merket at jeg ikke var skikkelig varm når jeg løp det første intervallet. Det kan være litt skummelt med tanke på skader. Jeg kom ikke skikkelig i gang før i det tredje intervallet. Det passet fint, for da fikk jeg en gradvis økning i intensitet, og de siste 3 intervallene gikk rundt terskelfart.

Evaluering av treningsøkta

Ofte vil intervalltreningen ikke gå like raskt når det er kaldt ute. Alt går litt tregere, og det tar ofte lenger tid å bli skikkelig varm og komme skikkelig i gang. Jeg merket godt at det gikk tregt de to første intervallene, og det var litt tungt. Det var godt å få opp farten og intensiteten på de 3 siste intervallene.

Relaterte artikler:

1000 meter intervaller

Hvordan løpe lange intervaller for å komme i form

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg