Langintervall på terskel

0
107
Langintervall på terskel

Lær mer om hvordan du skal trene langintervall på terskel, med hvilken fart og intensitet du kan gjennomføre intervallene.

Terskeltrening med langintervaller

Å trene langintervaller med terskelfart kan være effektiv trening for å øke din aerobe kapasitet og hurtighet. Terskeltrening med langintervaller kan være trening der du løper med intensitet tilsvarende 88-92% av makspuls. Det er den maksimale intensiteten hvor produksjonen av melkesyre er lik det kroppen greier å fjerne av melkesyre. Det er intensiteten du bør være i stand til å opprettholde i omtrent en time når du konkurrerer.

Progressive langintervaller på terskel

Langintervaller når du trener på terskel bør være progressive, slik at du øker intensiteten gradvis gjennom hele intervallene, og fra ett intervall til det neste. Pausene mellom intervallene kan være korte, slik pulsen gradvis blir høyere for hvert intervall og tiden du løper på terskel blir stadig lenger. Når du løper med såpass høy intensitet bør ikke intervallene ha lenger varighet enn 5 minutter.

Intensitet og fart når du langintervaller på terskel

Intensiteten på langintervaller når du trener på terskel, kan være mellom 88-92 prosent av makspuls. Når du løper intervallene progressivt, vil det ta litt tid før du når denne intensiteten, avhengig av pausene mellom hvert intervall og hvor progressivt du løper intervallene. Farten på langintervallene vil i stor grad være styrt av intensiteten. Høyere formnivå vanligvis bety høyere fart ved en gitt intensitet.

Relaterte artikler:

7×1000 meter langintervall i terskelfart

7×800 meter intervall på terskel