Langintervall i pyramide

0
287
Langintervall i pyramide

Lær mer om hvordan du kan løpe langintervaller i pyramide, og hvordan dette kan være effektiv og variert intervalltrening for å bli raskere og blir mer utholdende.

Hva er pyramideintervall

Når du trener pyramideintervall øker du gradvis tiden du løper intervallene på, for så å gå samme vei ned igjen. Intensiteten på intervallene skal øke jo kortere intervallet er. Pausene på intervallene kan være lik mellom hvert intervall, eller være halvparten av lengden på intervallet. I likhet med annen type intervall skal pausene ikke være for lange. Pulsen skal ikke gå helt ned mellom hvert intervall når du trener pyramideintervall.

Hvordan trene langintervall i pyramide

Veksle mellom å løpe vanlig pyramideintervall og stigende og synkende pyramide. Langintervaller i pyramide kan være 2-3-4-5-4-3-2 minutters intervaller med 1-2 minutters aktiv pause mellom vært intervall. Intensiteten kan være høyere jo kortere intervallet er. Stigende pyramideintervall kan være 2-3-4-5, og synkende pyramide: 5-4-3-2. Fordelen med å trene intervall på denne måten er at du for god variasjon med tanke intensitet, noe som kan bidra til at du utsetter stagnasjon og får en jevnere formutvikling. Å trene intervall på denne måten kan bidra til å redusere risikoen for skader. Det er også mer morsomt å trene intervall på denne måten!

Langintervall i pyramide

Variere pyramideintervall med andre former for intervall, og gjennomføre intervalltrening 1-2 ganger uka, avhengig av hvor mye du trener i løpet av en uke. La hovedvekten av treningen ligge på lav intensitet.

Relaterte artikler:

Beregne distanse på pyramideintervall

Pyramideintervall for 10 km