Lakto ovo vegetarianer

0
12
LAKTO OVO VEGETARIANER
Foto: Cleo Stracuzza - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Et lakto-ovo-vegetarisk kosthold er et primært plantebasert kosthold som ekskluderer kjøtt, fisk og fjærfe, men inkluderer melk og egg.

I navnet refererer «lakto» til meieriprodukter, mens «ovo» refererer til egg. Mange bruker et lakto-ovo-vegetarisk kosthold for å redusere inntaket av animalske produkter av etiske, miljømessige eller helsemessige årsaker.

Fordeler

Forskning viser at et godt planlagt og balansert lakto-ovo-vegetarisk kosthold kan være til nytte for helsen din på en rekke måter.

Kan bidra til å forhindre type 2-diabetes

Lakto-ovo-vegetarianere har lavere risiko for å utvikle type 2-diabetes. Når det er sagt, mens det å spise kjøtt er forbundet med en høyere risiko for type 2-diabetes, kan de beskyttende effektene av vegetariske dietter ikke være relatert til mangel på kjøtt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Vegetariske dietter reduserer risikoen for type 2-diabetes ved å øke inntaket av sunn mat, for eksempel fullkorn, frukt, grønnsaker, belgfrukter og nøtter, og redusere inntaket av mettet fett og transfett. Dessuten har det vist seg at de øker blodsukkerkontrollen og forbedrer følsomheten for insulin, et hormon som regulerer blodsukkernivået ditt.

I tillegg inneholder plantebaserte dietter mye fiber, noe som reduserer fordøyelsen og forbedrer blodsukkerkontrollen. Vegetariske dietter har også vist seg å redusere hemoglobin A1c, en markør for langvarig blodsukkerkontroll.

Kan støtte sunt vekttap

Lakto-ovo-vegetariske dietter kan hjelpe deg med å opprettholde en sunn vekt eller støtte vekttap. Vegetariske dietter inneholder vanligvis mye fiber og lite kalorier, noe som kan støtte følelsen av metthet og forhindre overspising.

Faktisk viser forskning at vegetariske dietter hjelper til med å forebygge og reversere fedme og fedme-relaterte sykdommer. En studie på nesten 38.000 mennesker fant at vegetarianere hadde en lavere kroppsmasseindeks (BMI) enn altetende. Et høyere BMI var assosiert med høyt proteininntak og lite fiberinntak, noe som indikerer at plantebaserte dietter med høyt fiberinnhold kan være til fordel for vekttap.

Forbedrer hjertehelsen

Å spise kjøtt, visse typer fett og raffinerte karbohydrater har lenge vært assosiert med aterosklerose, som er opphopning av plakk i arteriene som kan føre til hjertesykdom.

Et vegetarisk kosthold har vist seg å redusere risikoen for – og til og med reversere – kranspulsåren. Dette gjelder spesielt når animalsk mat er begrenset, slik det er når du følger et lakto-ovo-vegetarisk kosthold. Plantebaserte dietter har vist seg å forbedre blodstrømmen til hjertet ditt, forbedre blodkarets helse og redusere blodtrykket – som alle kan redusere risikoen for hjertesykdom.

Kan redusere kreftrisikoen

Vegetariske dietter har vært assosiert med redusert risiko for ulike kreftformer. En gjennomgang av 96 studier fant at vegetarianere hadde en 8% lavere risiko for død fra kreft sammenlignet med altetende. Forskning viser at kreftrisikoen din kan reduseres betydelig ved å spise en diett rik på vegetabilsk mat som frukt og grønnsaker. I tillegg antyder noen undersøkelser at kosthold høyt på rødt og bearbeidet kjøtt kan øke risikoen for visse kreftformer.

Kan redusere gallesteinsrisiko

Lakto-ovo-vegetarianere har lavere risiko for gallesteinssykdom, en tilstand der harde, steinlignende biter av kolesterol eller bilirubin dannes i galleblæren, blokkerer gallegangen og forårsaker smerte.

En 6-årig studie på 4839 mennesker fant at ikke-vegetarianere hadde en 3,8 ganger høyere risiko for å utvikle gallesteinssykdom enn vegetarianere. Dette kan skyldes lavere kolesterolinntak hos de som har vegetarisk kosthold.

Relaterte artikler:

Er det sunt å være vegetarianer

Kan man spise fisk når man er vegetarianer

Annonse fra MILRAB