Lære å jogge

0
41
Lære å jogge
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Jogging er gratis, du kan gjøre det hvor som helst, og det forbrenner mer kalorier enn noen annen trening. Lær mer om hvordan komme i gang med jogging.

Regelmessig jogging kan redusere risikoen for langvarige sykdommer, som hjertesykdom, type 2 diabetes og hjerneslag. Det kan også øke humøret ditt og holde vekten under kontroll.

Før du starter å trene

Hvis du ikke har vært aktiv på en stund, kan det være lurt å bygge opp treningsnivåene dine gradvis, slik at du unngår overbelastning og skader. Jogging krever lite utstyr, annet enn et godt par løpesko. Kvinner bør også vurdere å bruke en sports-BH, som er sterkere enn en vanlig BH og gir ekstra støtte.

Planlegge løpetreningen. Trene når og hvor (den nøyaktige ruten og tiden) du skal løpe, og loggføre treningen du gjennomfører. På den måten vil du ha full oversikt over hvor mye du trener og formutviklingen. Hvis du føler deg ute av form, eller hvis du kommer deg etter skade eller er bekymret for en eksisterende tilstand, må du oppsøke lege før du begynner å jogge.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

For å unngå skader og ha en best mulig løpsopplevelse, er det viktig å jogge i lavt tempo, og øke tempoet og distansen gradvis over en lenger periode. Start hver treningsøkt med en rolig oppvarming på minst 5 minutter. Dette kan omfatte rask gange. Begynn med å gå en periode som føles behagelig.

Når du først begynner, kan du prøve å veksle mellom å jogge og gå under økten. Etter hvert kan du øke løpeintervallene, til du ikke lenger føler behov for å gå. Gi deg noen minutter å kjøle deg ned etter joggetur ved å gå og gjøre noen tøyeøvelser på legger og lår.

Regelmessig trening for nybegynnere betyr å komme seg ut minst to ganger i uken. Formen din vil bli bedre etter hvert som kroppen din tilpasser seg regelmessig treningsstimulans. Det er bedre å løpe to ganger i uken, hver uke, enn å løpe 6 ganger en uke og deretter ikke løpe de neste 3 ukene.

Sett deg mål

Uansett nivå, er det viktig å ha utfordringer for å holde deg motivert. Trening for et løp, for eksempel en 5 km, eller et veldedighetsløp er en god måte for å opprettholde løpetreningen.

Løp med en venn

Det hjelper virkelig å ha noen på samme nivå som du kan løpe med. Dere vil oppmuntre hverandre når dere ikke er så opptatt av å løpe. Du vil føle at du ikke vil svikte din treningspartner, og dette vil bidra til å motivere deg

Variere hvordan du trener

Gjør løpetreningen mer motiverende og effektiv ved å variere. Å løpe den samme ruten om og om igjen kan bli kjedelig. Variere avstand, tempo og ruter.

Relaterte artikler:

Hvordan begynne å jogge

Hvorfor jogge

Annonse fra X-LIFE