Lær hvordan du skal komme i gang med intervalltrening

0
30
Lær hvordan du skal komme i gang med intervalltrening

Er du klar for å ta steget videre, og komme i gang med løping med høyere intensitet? Da kan intervalltrening gi deg formen du er ute etter. Lær hvordan!

Den effektive intervalltreningen

Intervalltrening kan være kvalitetstreningen du gjennomfører for å bli en raskere og mer utholdende løper, eller ikke. For det kommer helt an på hvordan du trener intervaller, for at du skal ha best mulig effekt, og unngå å gå på akkord med ditt restitusjonsbehov og formutvikling. Å trene for mye og for hard intervalltrening og andre former for løpetrening med høyere intensitet kan ha motsatt effekt. Du kan stagnere og i verste fall pådra deg skader. Det kan du enkelt unngå ved å trene smart, på en måte som ikke belaster kroppen hardere enn det den er klar for, og som også bidrar til å holde motivasjonen oppe for intervalltrening.

Start å trene kortintervaller

Å starte med kortintervall for å komme i gang med intervalltrening er smart, fordi selv om intensiteten er høy, vil belastningen være begrenset på grunn av relativ kort varighet. Kortintervaller kan være mer motiverende for nybegynnere fordi det er overkommelig trening de aller fleste klarer å gjennomføre. Varigheten på intervallene kan være på alt fra 15-60 sekunder, med tilpassede pauser mellom hvert intervall. Kortintervall er smart intervalltrening fordi det er lettere for kroppen din å absorbere trening med høy intensitet når varigheten er kort. Treningseffekten er god fordi du trener med høy intensitet og fart, noe som kan gjøre deg raskere og øke din aerobe utholdenhet.

Trene intervall med moderat intensitet

En måte som kan gjøre det enklere for deg å komme i gang med intervalltrening, er å trene med moderat intensitet. Unngå at intervalltreningen blir for hard. Hard trening tærer hardt på motivasjonen, og gir også lenger restitusjonstid. Lenger restitusjonstid øker sannsynligheten for at du går i gang med en ny hard treningsøkt før du er ferdig restituert, som på sikt kan øke risikoen for skader. Når du trener intervaller med moderat intensitet, vil det også være mer motiverende fordi det ikke er for hardt.

Trene intervaller progressivt

Progressiv intervalltrening er når du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Ved å trene intervaller på denne måten får kroppen tid til gradvis å venne seg til stadig høyere belastning. Det er også en smart måte å mentalt forberede seg på trening med høyere intensitet. Treningseffekten blir bedre og du reduserer skaderisikoen når du trener progressivt. Når du trener progressive intervaller, kan det være enklere å fordele kreftene gjennom hele intervalløkten, og du unngår å trene for hardt.

Intervalltrening skal være enkelt og overkommelig

En ting er å komme i gang med intervalltrening, en annen er å opprettholde intervalltreningen over et lengre tidsrom. Skal du greie det, må du trene intervall på en måte som gjør treningen motiverende og lystbetont. Å trene intervaller til du stuper er ikke sånn du bør trene. Gjennomføre intervalltrening med en mengde og intensitet som hele tiden er i takt med hva du tåler fysisk og mentalt. Trene komfortabelt hardt, som vil si at du trener intervaller på en måte der du hele tiden har full kontroll på treningen.

Relaterte artikler:

Progressiv intervalltrening med aktiv hvile

Den beste intervalltreningen for nybegynnere