Kylling og kolesterol

0
94
Kylling og kolesterol

Kylling er en viktig del av kostholdet for mange mennesker, men kan inneholde for mye kolesterol. Lær mer om kolesterol i kylling.

Kylling og kolesterol

Når det gjelder kylling, spiller hva du spiser på kyllingen, og hvordan du tilbereder det en viktig rolle i hvordan de påvirker kroppen din og den generelle helsen. Nesten en tredjedel har høyt kolesterol, og mindre enn en tredjedel av dem igjen har det under kontroll. Å kontrollere kolesterolet ditt og forhindre at det blir for høyt krever et forsiktig og sunt kosthold, et kosthold som kylling absolutt kan være en del av.

Helsefarer

Kolesterol er et nødvendig stoff, og alt kolesterolet vi trenger blir produsert av kroppene våre. Men vi får også kolesterol fra matvarer, nemlig dyreprodukter. Kylling er et av disse animalske produktene, og selv om den har mindre kolesterol enn andre fete proteiner – i likhet med bacon eller biff, bidrar den fortsatt til det samlede kolesterolnivået. Både kolesterol og mettet fett øker risikoen for hjertesykdom, selv om mettet fett anses som viktigere enn kolesterolinnholdet.

Det handler om hva du spiser av kyllingen

Hvor mye mettet fett og kolesterol du får i kyllingen, avhenger først av om du fjerner skinnet, og deretter hvilke stykkeer du velger.

Med vår kylling tilberedt på samme måte, og kjøttet målt i samme mengder (100 gram), kan vi se at brystkjøttet inneholder minst mulig kolesterol. Generelt inneholder fjørfe mindre kolesterol og mettet fett.

Hva med tilberedelse av kylling?

Så vi vet at et stykke kyllingbryst generelt sett inneholder mindre kolesterol enn noe annet på kyllingen. Men kylling blir ikke servert på bare en måte. Slik varierer kolesterolet i et stykke kyllingbryst (100 gram), basert på forskjellige tilberedelsesmetoder.

  • Stekt med mel: 89 mg
  • Stekt med smør: 85 mg
  • Grillet: 84 mg
  • Stuet (skinnfri): 77 mg

Som du kan se, tilbereding betyr noe. Hvis du vanligvis legger ting til kyllingen din – for eksempel saus – kan kolesterolinnholdet lett øke. Hvis du fjerner skinnet, vil du redusere mengden kolesterol og fett du får i deg. På samme måte betyr porsjonene dine noe, som hvis du begrenser en enkelt porsjon til bare 100 gram.

Senke kolesterolet ditt

Det er flere måter å senke kolesterolet, og å vite hvordan du kan nyte favorittmaten din, som kylling, er bare en. Visse matvarer kan bidra til å senke kolesterolet ditt naturlig. Ved å kombinere disse med en og annen servering av kyllingbryst, kan du være på god vei til å senke kolesterolnivået ditt. De anbefaler:

  • matvarer med høy fiber, som havregryn
  • fisk
  • valnøtter og mandler
  • avokado
  • oliven olje

En salat laget med bladgrønne grønnsaker, skivet avokado, en spiseskje olivenolje som topping, og 100 gram grillet kyllingbryst er ikke bare en deilig lunsj, det er også en fin måte å forbedre din kardiovaskulære helse.

Relaterte artikler:

Høyt kolesterol og stress

Kyllingfilet protein

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her