Kvalm under trening

0
296
Kvalm under trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Kvalm under trening

Når du presser kroppen din under trening, eller trener uten riktig ernæring, kan en bølge av kvalme gjøre at du må avbryte.

Følelsen av å være kvalm under trening er sannsynligvis nærmere knyttet til vanene dine enn treningen du gjennomfører. Forbered deg på og fullføre treningen riktig slik at den fysiske anstrengelsen ikke får deg til å føle deg syk.

Mat som hjelper mot kvalme

Du bør konsumere et lite måltid en til to timer før du trener. Ideelt sett inkluderer dette måltidet en kombinasjon av protein, karbohydrat og fett, for eksempel magert kjøtt, grønnsaker og litt frukt. Å trene på helt tom mage kan føre til kvalme på grunn av lavt blodsukker, mens det å trene på full mage betyr å bevege deg rundt før maten er fullstendig fordøyd, noe som også kan gi deg magetrøbbel.

Unngå å trene når det er for varmt

Trening i varmt vær kan føre til treningsindusert kvalme. Vurdere å trene i et temperaturkontrollert miljø når det er for varmt ute, spesielt hvis du ikke er vant til å trene i varmen. Å trene i varmen svekker kroppens evne til å regulere temperaturen, spesielt hvis det i tillegg er høy luftfuktighet. Trening i ekstrem varme kan føre til utmattelse, et tegn på at kroppen din begynner å bli overopphetet og du risikerer å få heteslag, noe som får deg til å føle deg kvalm. En kjernetemperatur på 40 grader er det viktigste tegnet på heteslag. Denne tilstanden er en medisinsk nødsituasjon og kan føre til døden. I tillegg til kvalme, kan heteslag forårsake rask, grunn pust, økt hjerterytme, forvirring, sløv tale og hodepine. Søk øyeblikkelig legehjelp hvis du har disse symptomene.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Ta det rolig

Treningsindusert kvalme kan være et resultat av å trene for hardt, for raskt. Prøv å øke intensiteten gradvis. Å presse seg selv er bra for å forbrenne kalorier, men det betyr ikke nødvendigvis at det er bra for kroppen din. Å trene for hardt når kroppen din ikke er vant til det, kan føre til overanstrengelse, noe som resulterer i kvalme, svimmelhet og til og med besvimelse. Bygg styrke over tid fremfor å kaste deg ut i intens trening før kroppen din er helt klar for det.

Drikk vann

Drikk vann for å holde deg hydrert gjennom treningen. Dehydrering manifesterer seg ofte som kvalme. Når du trener, mister du vann gjennom svette. Det vannet må fylles på for å unngå dehydrering. Det er foreslått å drikke under treningen for hvert tiende til 20 minutters trening, når det er varmt når du trener. Du trenger vanligvis ikke sportsdrikke for å erstatte kalium og natrium, med mindre du trener med høy intensitet eller mer enn 60-90 minutter.

Nedkjøling etter trening

En skikkelig avkjøling kan bidra til å forhindre kvalme etter en trening. Når du slutter å trene brått, fortsetter hjertet ditt med å pumpe blod til rundt i kroppen din, noe som gir mindre blod for hjernen din. Ved å trappe ned trening gradvis, vil du regulere hjerterytmen din, og omdirigere blodstrømmen jevnere i kroppen din, slik at du føler deg bedre etter trening.

Relaterte artikler:

Kvalme kjerringråd

Rød i ansiktet trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!