Kvalm etter trening

0
514
Kvalm etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Trening skal være lystbetont, og vi skal være fysisk i stand til det. Kvalme etter trening er vanlig, og kan i mange tilfeller være enkelt å unngå.

Kvalm etter trening

Trening har så mange fantastiske fordeler for vår fysiske, mentale og emosjonelle helse. Men det er ikke alltid like lett å få trening til å passe inn i timeplanen. Når vi trener, er det viktig at vi høster de positive fordelene og unngår de negative effektene.

Når du begynner eller slutter å trene for brått

Du bør varme opp og kjøle deg ned før og etter en trening for å tøye muskler og lette hjerterytmen inn og ut av treningssonene. Dette er viktig for å restituere raskere for å unngå skader. Å starte eller stoppe for fort kan føre til kvalme. Akkurat som musklene og leddene våre, kan organene våre komme i ubalanse ved å starte eller avslutte fysisk aktivitet for brått, så start alltid i et lavere tempo og pass på å kjøle deg ned i etterkant av treningsøkta.

Spise og drikke før trening

Kvalme forekommer også under trening fordi blod som strømmer til magekanalen og magen omdirigeres til musklene vi jobber med, og dermed bremser fordøyelsen og forårsaker ubehag. Hvis du spiste innen to timer etter å ha trent, kan reduksjonen i strømning til GI-kanalen føre til følelsen av kvalme eller svimmelhet forårsaket av dehydrering, noe som ofte ikke bare fører til kvalme, men at du blir syk. Å unngå å spise rett før du trener er noe de fleste vet. Men mat som er rik på fett og protein kan ta dobbelt så lang tid å fordøye enn lettere fordøydelig mat, som toast eller bananer. Fet mat øker sannsynligheten for at du skal bli kvalm etter trening. Prøv å spise omtrent tre timer før du begynner å trene.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Selv om du ønsker å være hydrert, bør du heller ikke å drikke for mye. For mye vann fortynner faktisk elektrolyttnivåene dine, noe som kan forårsake hyponatremi, lav natriumkonsentrasjon i blodet. Dette kan føre til kvalme. Drikk moderate mengder med vann før du trener, og velg mat som fordøyer raskere 3 timer før du begynner å trene.

Hva slags trening forårsaker kvalme

Spesielt intens som løping, er mer sannsynlig å forårsake kvalme. Alt som fremdeles er i magen og blir fordøyd mens du trener, vil bli sprøytet rundt, og mer etter hvert som treningsintensiteten øker. Du kan også vurdere å bytte din nåværende trening, med en trening der det ikke er så mye hopping og spretting.

Trene i varmen

Varme får oss til å svette, og gir oss følelse av at vi har hatt en veldig hard treningsøkt. Men det kan også forårsake intens dehydrering og lavt blodtrykk, noe som kan føre til en reduksjon i blodtilførselen. I oppvarmede yogaklasser oppfordrer lærere ofte elevene til å ta så mange pauser de trenger og å holde seg hydrert. Sørg for å gjøre dette! Hvis du trener ute og det er spesielt varmt, må du sørge for at du har vann med deg og fortsette å drikke gjennom hele treningsøkta. Redusere intensiteten i perioder for å komme deg litt og kjøle deg ned.

Kvalm etter hard trening

En vanlig årsak til å bli syk etter trening er å presse deg selv for hardt når kroppen ikke er klar for det. Enten du er begynner eller trener seks ganger i uken, må du trene på ditt eget nivå. Det betyr ikke at du ikke skal presse deg selv til å nå et nytt nivå, men gjør det gradvis. Å presse deg selv for langt over grensene dine kan føre til alle slags problemer, inkludert skader og ovetrening. Det er ikke en god idé å presse seg selv for hardt av mange grunner, og kvalme er en god grunn.

Relaterte artikler:

Akutt svimmel og kvalm

Kvalm av stress

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!