Kvalm av stress

0
40
Kvalm av stress

Sist oppdatert

Kvalme og diaré, er blant de vanligste symptomene på stress. Lær mer om hvorfor du kan bli kvalm av stress.

Kvalm av av stress

Angst er en normal kroppslig respons på trussel eller fare, og stresset det påfører kroppen kan forårsake kvalme. I denne artikkelen får du vite mer om hva angst er og hvordan det kan forårsake kvalme. Du får også noen enkle mestringsstrategier som mennesker med angst kan prøve.

Kan angst forårsake kvalme og hvordan?

Kvalme er et av de vanligste symptomene på angst. Angst er en følelse av frykt, frykt eller uro som kan oppstå som respons på stress eller opplevd fare. Når en person er engstelig, frigjør hjernen deres kjemikalier som kalles nevrotransmittere, som setter kroppen i høy beredskap. Denne prosessen forbereder kroppen på «kamp eller flukt» som svar på en opplevd trussel. Noen av nevrotransmitterne kommer inn i fordøyelseskanalen der de kan forstyrre tarmens balanse, balansen mellom mikroorganismer som lever inne i tarmen. Ubalanser i tarmmiljøet kan føre til kvalme.

Andre mulige gastrointestinale symptomer på angst inkluderer:

  • fordøyelsesproblemer
  • magekramper
  • diaré
  • forstoppelse
  • tap av matlyst eller unaturlig sult
  • irritabelt tarmsyndrom (IBS)
  • magesår

Symptomer på angst som ikke er relatert til tarmen inkluderer:

  • rask eller tung pust
  • rask hjerterytme
  • muskelspenning
  • svimmelhet
  • hyppig behov for å urinere

Angstlidelser som kan forårsake kvalme

En følelse av selvbevissthet i sosiale situasjoner kan forårsake angst kvalme. Et visst nivå av angst er en normal respons på usikkerhet og fare. Noen mennesker opplever imidlertid angst så ofte at det forstyrrer hverdagen deres. Personer med denne typen angst kan ha en angstlidelse. Det er mange forskjellige typer angstlidelser, som hver kan forårsake kvalme og andre gastrointestinale symptomer.

Behandling og mestringsmetoder

I de fleste tilfeller er ikke angst grunn til bekymring fordi det er en del av kroppens naturlige respons på stress, trussel eller fare.

Tips for å håndtere stress og angst i hverdagen:

  • Ta deg tid til å slappe av: Aktiviteter som yoga, meditasjon og lytte til musikk kan hjelpe en person til å redusere stressnivået.
  • Prøve å opprettholde en positiv holdning: Folk kan øve på å erstatte negative tanker med positive.
  • Få god søvn: Menneskekroppen trenger ekstra hvile i perioder med mye stress.
  • Trene daglig: Daglig trening frigjør kjemikalier som kalles endorfiner, som kan være avslappende og gi bedre humør. Trening kan også hjelpe med å fremme søvn.
  • Begrense inntak av koffein og alkohol: Disse kan forverre angsten og kan til og med utløse panikkanfall hos noen mennesker.
  • Å snakke med noen: Det kan være nyttig å snakke med en pålitelig venn eller et familiemedlem om sin angst.

Noen mennesker som opplever angst, synes det er gunstig å forstå deres spesifikke triggere. Utløsere er situasjoner eller hendelser som kan føre til episoder med angst. Alle som føler at angst forstyrrer hverdagen, bør snakke med en lege. Flere forskjellige behandlinger er tilgjengelige. I de fleste tilfeller vil en lege foreskrive en kombinasjon av samtaleterapi og/eller medisiner.

Relaterte artikler:

Når er kvalmen verst gravid

Mat som øker hvite blodceller