Kutte ut sukker i en måned

0
625
Kutte ut sukker i en måned
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Er du klar for å sette friheten din på prøve og kutte ut sukker i en måned? Test ut ditt forhold til sukker ved å kutte ut alt sukker i 30 dager!

Sukkeravhengig uten å vite om det

Mange av oss er sukkeravhengige uten å vite om det, og grunnen til det er at vi hele tiden fyller på med sukker. Kroppen trenger sukker i form av glukose som er lagret i leveren og cellene, men for å kunne produsere glukose, trenger kroppen ikke raffinert sukker gjennom usunn mat vi spiser. Kroppen lager glukose gjennom mat fra et sunt og balansert kosthold. For å finne ut om du er sukkeravhengig, kan du gjennomføre et eksperiment, og det går ut på å kutte ut sukker i 1 måned. Hvis det går greit, trenger du antakeligvis ikke gjøre store endringer i kostholdet ditt med tanke på sukker. Hvis du sliter med å kutte ut sukker, er det en sjanse for at du er avhengig, og du kan la disse 30 dagene være startskuddet til en sunnere og bedre livsstil.

Grunner til at du bør redusere inntaket av raffinert sukker

Sukker er fysisk og psykisk vanedannende, demper følelser og gir en mild beruselse. Sukker gir overskudd av fett og forstyrrer fordøyelsen, gir overskudd av syre og kan føre til magesår og sukkersyke, og en rekke andre livsstilssykdommer. Sukker frarøver kroppen fro kalk, jern, fosfor, B-vitaminer og protein. Sukker øker utskillelsen av slim i øre, nese, hals og øker sannsynligheten for betennelsestilstander i kroppen. Sukker øker insulinnivået og svekker immunforsvaret. Sukker øker utskillelse av adrenalin og skaper hormonell ubalanse og stress i kroppen. Sukker gir svingende blodsukker, høyt oppe og lavt nede.

Det er med andre ord mange gode grunner til at du bør redusere inntaket av raffinert sukker til et minimum.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan kutte ut sukker i en måned

Når du skal kutte ut sukker i en måned, bør du ha som mål å kutte ut alt sukker, også fruktsukker fra sunne matvarer. Kutte ut sukkerholdige drikker og juicer. Selv fruktsukker i frukt er sunt sukker, er det likefullt sukker, så derfor bør du holde deg unna dette den måneden du kutter ut sukker. Å kutte ut sukker i en måned er antakelig verst den første uken, men det er kan være mest krevende de tre første dagene, før søtsuget vil avta gradvis.

Parallelt med at du kutter ut sukker, kan du unngå å spise bearbeidede produkter. Spis kjøtt, fisk, fugl, egg, helkornsprodukter, belgfrukter, nøtter og mye grønnsaker. Når du kuttet ut sukker i 4 uker uten at du har hatt noen negative reaksjoner, kan gradvis gå over til å spise mat med naturlig sukkerinnhold, eksempelvis frukt. Hvis dette går greit, betyr det at din sukkeromsetning er god. Målet er å holde kroppens omsetning av sukker på et lavt nivå og klare deg med mat som har naturlig sukkerinnhold.

Hvis du i løpet av den sukkerfrie måneden er plaget av hodepine, humørsyke, depresjon, irritabilitet eller utmattelse, er det stor sannsynlighet for at du er avhengig av sukker på lik linje med kaffe, tobakk eller alkohol. De som er sukkeravhengige bør avstå fra sukker helt, eller i det minste til kroppen er i balanse og du kan spise noe mat med naturlig sukker.

Relaterte artikler:

Kutt ut sukker og gå ned i vekt

11 tips for hvordan unngå søtsug

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!