Kramper i leggene gravid

0
60
Kramper i leggene gravid
Foto: Adobe Stock

Kramper i leggene når du er gravid kan være smertefulle ufrivillige muskelsammentrekninger. Lær mer kramper i leggen når du er gravid.

Kramper i leggene når du er gravid

Kramper som vanligvis påvirker leggen, foten eller begge deler, er vanlige under graviditet, og slår ofte til om natten i løpet av andre og tredje trimester.

Selv om den eksakte årsaken til kramper i leggene under graviditet ikke er klar, kan du ta grep for å forhindre dem:

  • Tøye leggmusklene. Selv om det mangler bevis, kan tøying før sengetid bidra til å forebygge krampe i beina under graviditet. Stå med armlengdes avstand fra en vegg, legg hendene på veggen foran deg og flytt høyre fot bak venstre fot. Bøy venstre bein langsomt fremover, hold høyre kne rett og høyre hæl i gulvet. Hold tøyningen i omtrent 30 sekunder. Vær med å holde ryggen rett og hoftene fremover. Ikke rot føttene innover eller utover. Bytt bein og gjenta.
  • Vær aktiv. Regelmessig fysisk aktivitet kan bidra til å forhindre kramper i beina under graviditet. Før du begynner med et treningsprogram, bør du avklare det med helsepersonell.
  • Ta et magnesiumtilskudd. Begrenset forskning antyder at å ta et magnesiumtilskudd kan bidra til å forhindre kramper i beina under graviditet. Du kan også vurdere å spise mer magnesiumrik mat, for eksempel fullkorn, bønner, tørket frukt, nøtter og frø.
  • Hold deg hydrert. Å holde musklene hydrert kan bidra til å forhindre kramper. Urinen din skal være relativt klar eller lys gul i fargen hvis du er riktig hydrert. Hvis urinen din er mørkere gul, kan det bety at du ikke får i deg nok vann.
  • Få tilstrekkelig kalsium. Noe forskning antyder at reduserte nivåer av kalsium i blodet ditt under graviditet kan bidra til kramper i beina og leggene. Alle kvinner, inkludert gravide, bør få 1000 milligram kalsium om dagen.
  • Velg riktig fottøy. Velg sko med komfort, støtte og brukervennlighet i tankene. Det kan hjelpe å bruke sko med en fast hælkappe, som hjelper til med å holde foten i skoen.
  • Når en leggkrampe rammer, trekker leggmuskelen seg sammen på den berørte siden. Å gå, og deretter løfte beina, kan hjelpe med å forhindre at leggkrampen kommer tilbake. En varm dusj, varmt bad, ismassasje eller muskelmassasje kan også hjelpe.

Relaterte artikler:

Gravid krampe i magen

Hvorfor får man krampe i leggen

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her