Krampe i leggen om natten

0
375
Krampe i leggen om natten
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kramper i leggen om natten er vanlig og kan oppstå på grunn av inaktivitet på dagtid, trette muskler eller en medisinsk tilstand.

Krampe i leggen om natten

Beinkramper er ukontrollerte spasmer i beinmuskulaturen som kan være smertefullt. De forekommer vanligvis i leggmuskulaturen, selv om de også kan merkes i lårene eller føttene. Mye av tiden kan enkle tøyebevegelser bidra til å lette på de stramme musklene. Det er også andre behandlinger og forebyggingsmetoder du kan prøve. Alle som har leggkramper regelmessig, bør oppsøke lege.

Hva er beinkramper?

Beinkramper er vanligst i leggmuskulaturen. Det er ganske vanlig å oppleve beinkramper om natten. I følge en rapport opplever så mange som 60% av voksne og 7% av barn beinkramper om natten. Beinkramper er ufrivillige muskelspasmer hvor som helst i beinet, selv om de er vanligst i leggen. Muskelen spennes, forårsaker ubehag eller moderat til kraftig smerte og stramhet i området. Nattkramper kan også føre til andre problemer. De kan forstyrre søvnen og bryte opp en persons søvnsyklus, noe som kan få dem til å føle seg slitne eller sløve dagen etter. Beinkramper kan gjøre det veldig vanskelig å sovne, og dette kan føre til problemer som søvnløshet over tid. Folk kan forveksle nattlige beinkramper med rastløst beinsyndrom. Selv om noen kilder sier at mineralmangler forårsaker nattlige beinkramper, er det begrensede bevis for dette. Forskning antyder at det å ta mineraltilskudd, som kalsium, magnesium eller vitamin B-12, ikke kan lindre beinkramper om natten hos de fleste.

Årsaker og risikofaktorer

De følgende avsnittene diskuterer vi mulige årsaker til leggkramper om natten, og risikofaktorer som øker sannsynligheten for å oppleve dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Trette muskler

I følge en gjennomgang om nattlige beinkramper antyder forskningen som er tilgjengelig at muskeltretthet er en primær årsak. Idrettsutøvere har større sannsynlighet for å få beinkramper etter høyere aktivitetsnivå enn normalt. Overanstrengelse, som å trene musklene veldig intenst i lang tid, kan føre til at noen mennesker får mer krampe senere på dagen. Å stå i lange perioder på dagtid, noe som er vanlig i mange jobber, kan føre til trette muskler. Musklene blir trette på dagtid og kan føre til kramper senere om natten.

Inaktivitet i løpet av dagen

En person kan være mer utsatt for leggkramper om natten hvis de er inaktive i lengre perioder på dagtid. En annen ledende teori er at å sitte i en lengre periode, for eksempel når du jobber ved et skrivebord, kan det føre til at musklene forkortes over tid. Denne fysiske inaktiviteten når en person ikke har strukket musklene på en stund, kan øke risikoen for kramper, og disse kan ofte forekomme om natten. Noen som ikke strekker musklene eller trener regelmessig, kan ha større risiko for beinkramper om natten. Musklene hos personer som er mindre fysisk aktive kan være kortere, noe som kan øke risikoen for kramper eller spasmer.

Kroppsstilling

Å sitte eller ligge på en bestemt måte som begrenser bevegelse eller blodstrøm til beina, for eksempel å hvile det ene beinet på det andre eller med beinene i kryss, kan føre til kramper. Folk kan eksperimentere med å sove i mer utstrakte stillinger for å se om dette letter på kramper om natten.

Alder

Når folk blir eldre, kan det være mer sannsynlig at de får beinkramper om natten. Opptil 33% av personer over 50 år opplever kroniske kramper i beina om natten.

Svangerskap

Det kan også være en kobling mellom graviditet og kramper i beina om natten. Dette kan skyldes økte ernæringsmessige krav eller hormonforandringer i kroppen under graviditet.

En bivirkning av medisiner

Mange medisiner har muskelkramper som en bivirkning. Få av disse er direkte assosiert med beinkramper, men det er noen, inkludert:

  • intravenøs jern sukrose
  • naproxen
  • teriparatide (Forteo)
  • raloxifene (Evista)
  • levalbuterol (Xopenex)
  • albuterol / ipratropium (Combivent)
  • konjugerte østrogener
  • pregabalin (Lyrica)

Medisinsk tilstand

Noen kroniske medisinske tilstander kan også sette en person i fare for kroniske beinkramper, for eksempel:

  • hjerte-og karsykdommer
  • diabetes
  • alkoholmisbruk
  • nyresvikt
  • leversvikt
  • lumbale kanalstenose
  • flate føtter
  • hypotyreose
  • artrose
  • nerveskade
  • nervesykdommer

Alle som tror en av disse tilstandene kan være årsaken til beinkramper, bør snakke med lege for mer informasjon eller veiledning.

Behandlinger

Å behandle leggkramper om natten, i det øyeblikket de oppstår, kan hjelpe en person til å få mer hvile. Noen mulige hjemmemidler for å finne lettelse i øyeblikket inkluderer:

  • strekke muskelen forsiktig ut
  • masserer området for hånd
  • ved å bruke en skumrulle for å massere benet
  • å bøye og utfolde foten for å hjelpe med å forlenge benmuskulaturen
  • påføre varme på området

Å ta ikke-steroide antiinflammatoriske medisiner (NSAIDs) som ibuprofen eller aspirin, vil ikke bidra til å lette kramper fordi kramper ikke er relatert til betennelse. Det kan hjelpe med å takle smertene fra en krampe, men vil ikke lindre krampene.

Forebygge kramper i bena om natten

Å forebygge beinkramper på lang sikt kan være det beste alternativet for noen mennesker, selv om dette ikke alltid er mulig.

Lett trening

Noen mennesker føler at de ikke opplever så mange kramper hvis de gjør noen lette øvelser på slutten av dagen. Dette kan omfatte aktiviteter som å gå en tur eller tilbringe noen minutter på en stasjonær sykkel før sengetid.

Drikke mye vann

Væsker hjelper til med å transportere næringsstoffer og avfall til og fra musklene. Å drikke væsker, spesielt vann, i løpet av dagen kan bidra til å forebygge kramper ved at musklene fungerer godt.

Bytte sko

Noen mennesker vil kanskje merke at de har mindre kramper når de bruker mer støttende sko. Alle som er usikre på hvor støttende fottøyet deres er, kan oppsøke en spesialist.

Når du skal oppsøke lege

Hvis beinkramper sprer seg til andre muskler, bør du snakke med legen sin. Kramper om natten kan være veldig ubehagelig og forårsake søvnproblemer. Hvis en person opplever dem ofte, hvis de kommer i veien for dagliglivet, og hvis behandling ikke hjelper, bør de snakke med en lege om mulige årsaker og behandlinger. På samme måte, hvis krampene sprer seg til andre muskler eller blir alvorlige, bør folk oppsøke lege for å få en fullstendig diagnose. En lege vil først utelukke andre lidelser med lignende symptomer og deretter teste for andre mulige årsaker.

Relaterte artikler:

Kjerringråd mot kramper i bena

Krampe i leggen løping

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-