Kosthold ved høyt kalium

0
12
KOSTHOLD VED HØYT KALIUM
Foto: PublicDomainPictures - Pixabay
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Kalium er viktig for å holde deg sunn, og du får i deg nok ved å spise rikelig med kaliumrike matvarer.

Som kalsium og natrium er kalium et mineral som finnes i noen matvarer. Å ha riktig mengde kalium i kostholdet ditt hjelper deg med å holde deg sunn, så det er viktig å spise rikelig med kaliumrike matvarer. Mange nordmenn får ikke i seg nok kalium, og skulle du få i deg mer enn du trenger, vil kroppen naturlig skille ut overflødig kalium.

Hvor mye kalium trenger du

Du bør få 4700 milligram (mg) kalium hver dag. De fleste nordmenn oppfyller ikke dette målet.

Dine behov kan være annerledes hvis du har nyresykdom. Noen mennesker med nyresykdom bør få mindre kalium enn retningslinjen på 4700 mg. Hvis nyrene dine ikke fungerer bra, kan det forbli for mye kalium i kroppen din, noe som kan forårsake nerve- og muskelproblemer. Hvis du har nyresykdom og legen din ikke allerede har fortalt deg hva kaliumgrensen din er, spør om det.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Matkilder til kalium

Mye av maten du allerede spiser inneholder kalium. Maten som er oppført nedenfor, inneholder mye kalium. Hvis du trenger å øke mengden kalium i kostholdet ditt, kan du ta sunne matvalg ved å velge matvarene nedenfor.

Mange friske frukter og grønnsaker er kaliumrike:

  • Bananer, appelsiner, cantaloupe, honningdugg, aprikoser, grapefrukt (noen tørkede frukter, som svisker, rosiner og dadler, inneholder også mye kalium)
  • Kokt spinat
  • Kokt brokkoli
  • Poteter
  • Søte poteter
  • Sopp
  • Erter
  • Agurker
  • Squash
  • Gresskar
  • Grønne grønnsaker

Juice fra kaliumrik frukt er også et godt valg:

  • Appelsinjuice
  • Tomatjuice
  • Grapefrukt juice
  • Enkelte meieriprodukter, som melk og yoghurt, inneholder mye kalium (fettfattig eller fettfri er best).

Noen fisk inneholder kalium:

  • Tunfisk
  • Kveite
  • Torsk
  • Ørret
  • Steinfisk

Bønner eller belgfrukter med høyt kaliuminnhold inkluderer:

  • Limabønner
  • Pintobønner
  • Nyrebønner
  • Soyabønner
  • Linser

Andre matvarer som er rike på kalium inkluderer:

  • Salterstatninger (les etiketter for å kontrollere kaliumnivået)
  • Melasse
  • Nøtter
  • Kjøtt og fjærkre
  • Brun og vill ris
  • Kli kornblanding
  • Hele hvete brød og pasta

Relaterte artikler:

For mye kalium

Hva gjør kalium i kroppen

Annonse fra MILRAB