Kosthold og trening for nybegynnere

0
91
Kosthold og trening for nybegynnere

Er du nybegynner og har nettopp startet med trening? Lær mer om hvilken betydning kosthold kan ha når du trener, og hvordan et sunt og balansert kosthold kan få deg i toppform.

Kosthold og trening

Hva du spiser når du trener vil være viktig for din formutvikling, og kan også være avgjørende for at du skal holde deg skadefri når du trener. Karbohydratrik mat vil gi deg nok energi når du trener mye, proteiner er viktige for å bygge opp igjen skadet muskulatur, og fettsyrer er viktig for blant annet å transportere fettløselige vitaminer. Gjennom forskjellige matvarer vil du i mer eller mindre grad få i deg disse makronæringsstoffene, og du bør ha et sunt og balansert kosthold som gir deg best næringsverdi og energi du trenger når du trener. Når du som nybegynner starter å trene, vil du ha et økt behov for disse næringsstoffene, og hvor du henter de fra vil ha betydning for dine prestasjoner og hvor raskt du restituerer i etterkant av treningen.

Kosthold og restitusjon når du trener

Som vi allerede har vært inne på, kan inntak av proteiner bidra til å reparere skadet muskulatur i etterkant av trening. Dette er spesielt viktig for nybegynnere som ennå ikke er vant til belastningen det påfører kroppen å trene. I tillegg til hvile mellom hver treningsøkt, er inntak av proteiner gjennom kylling, fisk, egg og andre sunne kilder for proteiner viktig for at du skal være fullt ut restituert før du starter opp med neste treningsøkt. Hvis du ikke er fullt ut restituert når du går i gang med neste treningsøkt, kan det på sikt føre til et akkumulert underskudd på restitusjon, noe som kan øke risikoen for skader dramatisk.

Øke inntaket av karbohydrater i perioder med mye trening. Når du trener mye, har du behov for mer karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene. I perioder med mindre trening, kan du spise mindre karbohydrater. Spis sunne karbohydrater du får gjennom fullkorn, grov pasta, ris, grønnsaker, magert kjøtt og andre gode kilder til karbohydrater. Styr unna all søtholdig drikke, også juice. Dette er tomme karbohydrater som har så å si ingen næringsverdi. Drikk vann, kaffe, te og noe melk. Hold deg til yoghurter uten sukker.

Gode kilder til fett kan være olivenolje, fett du får i deg fra fisk og andre kilder til flerummettet fett. Det kan være en tilnærmet umulig oppgave å ha full oversikt over hva slags fett du får i deg gjennom maten du spiser, men få i deg fettsyrer som nevnt over.

Kosthold og trening for nybegynnere

Det at du som nybegynner bør være bevisst på kostholdet når du trener, betyr ikke at du skal gi avkall på alt du har pleid å spise før. Men, du bør spise mindre av matvarene som ikke er bra for deg. Ta det gradvis, og ikke prøv å kutte ut alt på en gang. Det vil ofte ikke føre frem. Ha heller fokus på ett område du vil forbedre deg når det gjelder kosthold.

Relaterte artikler:

Kosthold når man trener

Hvordan gå ned i vekt med et sunt kosthold