Kosthold og ernæring

0
9
KOSTHOLD OG ERNÆRING
Foto: Louis Hansel - Unsplash
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Effektiv styring av matinntak og ernæring er begge nøkkelen til god helse. Lær mer om kosthold og ernæring.

Kosthold og ernæring

Effektiv styring av matinntak og ernæring er begge nøkkelen til god helse. Smart ernæring og matvalg kan bidra til å forhindre sykdom. Å spise riktig mat kan hjelpe kroppen din til å takle en pågående sykdom mer effektivt. Å forstå god ernæring og ta hensyn til hva du spiser, kan hjelpe deg med å opprettholde eller forbedre helsen din.

Hva er god ernæring?

Kosthold og ernæring er måten vi får drivstoff på, og gir energi til kroppene våre. Vi må erstatte næringsstoffer i kroppen vår med nye forsyninger hver dag. Vann er en viktig komponent i ernæring. Fett, proteiner og karbohydrater er alle nødvendige. Vedlikehold av viktige vitaminer og mineraler er også viktig for å opprettholde god helse. For gravide og voksne over 50 år er vitaminer som vitamin D og mineraler som kalsium og jern viktig å vurdere når du velger mat å spise, samt mulige kosttilskudd.

Et sunt kosthold inneholder mye naturlig, ubearbeidet mat. En stor del av et sunt kosthold bør bestå av frukt og grønnsaker, spesielt de som er røde, oransje eller mørkegrønne. Hele korn, som full hvete og brun ris, bør også spille en viktig rolle i kostholdet ditt. For voksne bør meieriprodukter være uten fett eller med lite fett. Protein kan bestå av magert kjøtt og fjærfe, sjømat, egg, bønner, belgfrukter og soyaprodukter som tofu, samt usaltede frø og nøtter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


God ernæring innebærer også å unngå visse typer matvarer. Natrium (salt) brukes mye i bearbeidet mat og er farlig for personer med høyt blodtrykk. Det er anbefalt for voksne å konsumere mindre enn 300 milligram (mg) kolesterol per dag (blant annet funnet i kjøtt og meieriprodukter med mye fett). Stekt mat, fast fett og transfett som finnes i margarin og bearbeidet mat kan være skadelig for hjertets helse. Raffinerte korn (hvitt mel, hvit ris) og raffinert sukker (bordsukker, majssirup med høy fruktose) er også dårlig for langvarig helse, spesielt hos personer med diabetes. Alkohol kan være helsefarlig i mengder mer enn en enhet per dag for kvinner og to per dag for menn.

Ernæringsmessige mangler

Selv om du får nok å spise, hvis du ikke spiser et balansert kosthold, kan du fortsatt være i fare for visse ernæringsmessige mangler. Du kan også ha ernæringsmessige mangler på grunn av visse helse- eller livsforhold, for eksempel graviditet, eller visse medisiner du kan ta, for eksempel medisiner mot høyt blodtrykk. Personer som har hatt tarmsykdommer eller har fjernet deler av tarmen på grunn av sykdom eller vekttap, kan også være i fare for vitaminmangel. Alkoholikere har også høy risiko for å ha ernæringsmessige mangler.

En av de vanligste ernæringsmessige manglene er jernmangelanemi. Blodcellene dine trenger jern for å forsyne kroppen din med oksygen, og hvis du ikke har nok jern, vil blodet ditt ikke fungere skikkelig. Andre ernæringsmessige mangler som kan påvirke blodcellene dine inkluderer lave nivåer av vitamin B12, folat eller vitamin C.

D-vitaminmangel kan påvirke helsen til beinene dine, noe som gjør det vanskelig for deg å absorbere og bruke kalsium (et annet mineral som du kanskje ikke får nok av). Selv om du kan få vitamin D ved å gå ut i solen, kan mange mennesker med bekymring for hudkreft ende opp med lave nivåer av vitamin D ved ikke å få nok sol.

Andre ernæringsmessige mangler inkluderer:

  • beriberi: lave nivåer av vitamin B1 (finnes i frokostblandinger)
  • ariboflavinosis: lave nivåer av vitamin B2
  • pellagra: lave nivåer av vitamin B3
  • parestesi: lave nivåer av vitamin B5 som fører til en stikkende følelse
  • biotinmangel: lave nivåer av vitamin B7, som kan være vanlig under graviditet
  • hypokobalaminemi: lave nivåer av B12
  • nattblindhet: lave nivåer av vitamin A
  • skjørbuk: lave nivåer av vitamin C
  • rakitt: alvorlig vitamin D og / eller kalsiummangel
  • vitamin K-mangel
  • magnesiummangel: forekommer med visse medisiner og medisinske problemer
  • kaliummangel: forekommer med visse medisiner og medisinske probleme

Å ha et balansert kosthold kan bidra til å forhindre disse tilstandene. Vitamintilskudd kan være nødvendig for visse mennesker, som gravide eller ammende, og personer med tarmlidelser.

Relaterte artikler:

Anbefalinger om kosthold ernæring og fysisk aktivitet

Kosthold og livsstil

Annonse fra MILRAB