Kosthold når man trener

0
354
Kosthold når man trener


HØSTSALG!



Lær mer om hvor viktig et sunt og balansert kosthold er når du trener, og hva du kan spise for best mulig formutvikling og treningseffekt.

Sunt og balansert kosthold når man trener

Det er ofte ikke snakk om å følge en rigid diett når du trener, heller at du spiser mat som inneholder proteiner, karbohydrater og sunt fett. Det får du i deg gjennom et kosthold bestående av grove kornprodukter, magert pålegg, fisk, kylling, ris, poteter, nøtter, grønnsaker, egg og frukt. Det heller ikke snakk om å kutte helt ut snacks og sjokolade, men du bør begrense inntaket av denne type matvarer. Drikke kan være kaffe, te og juice. Du bør begrense eller aller helst styre unna, søte drikker som juice, sukkerholdig brus, lettbrus, saft og søte yoghurter. Dette er matvarer som nesten utelukkende består av sukker, og kroppen din har ingen næringsverdi av disse.

Balansert inntak av proteiner, karbohydrater og sunt fett

Når du trener, avhengig av hvor mye og med hvilken intensitet, vil kroppen tappes for vitaminer, mineraler, proteiner, karbohydrater og fett. For at du skal ha mest mulig effektiv restitusjon i etterkant av treningen, må du fylle opp glykogenlagrene med karbohydrater, og bygge opp igjen muskulaturen igjen med proteiner. Har du gjennomført en hard treningsøkt, bør du innta raske karbohydrater rett etter trening, eksempelvis bananer, med vann til drikke. Etter et par timer bør du innta et større måltid, der du fyller på med mer karbohydrater og proteiner, eksempelvis gjennom kylling eller egg. Sørg for å få i deg grønnsaker hver dag, som inneholder viktige mineraler, vitaminer og antioksidanter. Gjennomfører du en lettere treningsøkt, kan det hende at behovet for karbohydrater og proteiner er mindre. Er du støl og sliten etter en treningsøkt eller en lengre treningsperiode, bør du ha fokus på å få i deg nok proteiner, slik at muskulaturen får tilført dette for å bygge seg opp igjen. Sunt fett kan du få i deg gjennom å steke mat i olivenolje eller annet sunt fett. Ha gjerne smør på brødskiva, men ha et sunt alternativ, eksempelvis Vita.

Kosthold når man trener

Spise regelmessig når du trener, gjennom hyppige måltider. Spis frokost, lunsj, middag og kveldsmat, med mellommåltider. Mellommåltider kan være frukt, bær eller nøtter. Unngå å spise større måltider senere enn kl 19:00 om kvelden. Avhengig av hvor mye du trener, vil du ha et større behov for mat. Ved å spise hyppige måltider, vil du ha et mer stabilt blodsukker, og unngår å overspise.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE har alt treningsutstyr du trenger til hjemmetreningen!

Relaterte artikler:

Kosthold og trening for å gå ned i vekt

Hvordan gå ned i vekt med et sunt kosthold

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!