10 km løping i moderat tempo
10 km løping i moderat tempo
17. november 2018
Spis riktig når du trener
Spis riktig når du trener
19. november 2018

Kosthold når du trener

Kosthold når du trener

Stock.adobe.com

Kosthold når du trener

Kosthold når du trener. Lær hvordan du gjennom planlegging av et sunt kosthold kan få gode rutiner for hva du spiser når du trener.  

Planlegg kostholdet ditt

Start med å analysere hva du spiser nå. Før en matdagbok for å kartlegge hva du spiser i løpet av en uke. Still deg spørsmål rundt eget kosthold. Spiser du frokost? Føler du deg trøtt og sliten, og kan det ha noe med kostholdet å gjøre? Dersom kostholdet ditt er kjedelig og repetitivt, bør du kanskje vurdere å gjøre noe for å variere og gjøre kostholdet mer spennende.

Spis lite og ofte

Å spise regelmessige måltider som ikke for store, kan bidra til å holde blodsukkeret mer stabilt, og på den måten å unngå at du blir sliten og trøtt som en følge av fall i blodsukkeret. Ha små mellommåltider med frukt eller annen sunn mat. Ha 3 hovedmåltider i løpet av en dag, der du spiser mye grønnsaker, grovt kort, kylling og fisk. Brun ris og søtpotet er gode alternativer til hvit ris og vanlig potet.

Drikk mer vann

Vann er den viktigste bestanddelen i kroppen, og du bør ha fokus på å få i deg nok vann i løpet av en dag. Pass på å få i deg vann før og etter trening, og også mens du trener, hvis du trener mer enn 90 minutter i løpet av en treningsøkt.

Spise etter trening

Etter at du vært ute på en hard treningsøkt, er det viktig at du fyller på med næring umiddelbart etter trening. Maten bør ha et høyt innhold av proteiner og karbohydrater, slik at kroppen får produsert glykogen trenger for å reparere muskulaturen. Som kilde til raske karbohydrater, kan banan være et godt alternativ. Senere bør du fylle på med tregere karbohydrater og mer protein. Kylling, ris og grønnsaker til middag, kan da være et godt alternativ.

Kosthold når du trener

Planlegg hva og hvordan du skal spise når du trener. Ha sunne og næringsrike matvarer tilgjengelig, som er rike på karbohydrater, protein og sunne fettsyrer. Ha regelmessige og hyppige måltider, og fyll på med sunn snacks i mellom hovedmåltidene for å ha et stabilt blodsukker. La vann være den viktigste kilden til drikke, og unngå å drikke søte drikker som brus og juice.

Relaterte artikler:

Den beste maten for løpere

Kosthold for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *