Kosthold når du trener for Sentrumsløpet

0
71
Kosthold når du trener for Sentrumsløpet

Hva du spiser og hvordan fordelingen av fett, karbohydrater og proteiner er viktig når du trener for Sentrumsløpet. Bruk en kostholdskalkulator for å beregne næringsstoffer i ditt kosthold.

Fordeling av makronæringsstoffer i kostholdet ditt

Når du trener for Sentrumsløpet, vil det kreve at du har et kosthold som inneholder sunt fett, karbohydrater og proteiner. Avhengig av hva du trener og hvor mye, må du balansere hvor mye du trenger av de forskjellige næringsstoffene. Én anbefaling går på at du skal ha 40 prosent karbohydrater, 30 prosent proteiner og 30 prosent fett. Trener du mye kan fordelingen være henholdsvis 50-30-20 (karbohydrater-proteiner-fett). Når du trener mye, har du behov for mer karbohydrater og proteiner, for å få nok energi og for å restituere raskere (proteiner). Er du mindre aktiv, vil du ha et mindre behov for karbohydrater. Du må velge en vekting av karbohydrater etter dine preferanser og behov.

Bruk SpurtMeal kostholdskalkulator for å beregne ditt behov av makronæringsstoffer

SpurtMeal er en kostholdskalkulator som estimerer fordelingen av fett, karbohydrater og proteiner. Legg inn totalt antall kalorier du trenger i løpet av en dag, og velg hvordan du vil fordele disse kaloriene på måltider og mellommåltider i løpet av en dag.

Næringsinntak når du trener for Sentrumsløpet

I faser der du trener mye for Sentrumsløpet, trenger du mer næringsstoffer fra proteiner, slik at du raskere kan bygge opp igjen muskulaturen og bli sterkere. Du trenger mer karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene. Spis mye grønnsaker, frukt, noe magert kjøtt og grove kornprodukter. Styr unna sukkerholdige drikker og søte yoghurter.

Relaterte artikler:

Restitusjon for at du skal bli raskere på Sentrumsløpet

Hvor mye raskere du kan løpe Sentrumsløpet ved å gå ned i vekt