Kosthold når du skal løpe Bergen City Marathon

0
149
Kosthold når du skal løpe Bergen City Marathon

Sist oppdatert

Kostholdet ditt når du trener for Bergen City Marathon, sammen med treningen du gjennomfører, kan ha stor innvirkning på dine prestasjoner under maraton.

Sunt og balansert kosthold når du trener for Bergen City Marathon

Du blir hva du spiser, også med tanke på hvordan du presterer på trening og når du skal løpe Bergen City Marathon. Du trenger et sunt og balansert kosthold, der du får i deg tilstrekkelig med makronæringsstoffer i form av karbohydrater, proteiner og sunt fett. Det får du i deg gjennom et sunt og balansert kosthold. Avhengig av hva du trener, må du få i deg nok karbohydrater, proteiner og sunt fett, for at du hele tiden ha nok energi, bygge muskler og restituere raskest mulig etter løpetrening. Du bør spise rikelig med grønnsaker og belgfrukter. Spise grove kornprodukter fremfor fine, fullkornspast, villris og poteter. Kylling, fisk og egg er gode kilder til proteiner. Velg sunne, flytende oljer fremfor hardt smør. Styr unna alt av sukkerholdige drikker, også juice. Unntaket er når du skal løpe langturer. Da kan du drikke saft eller energidrikk.

Kalorkalkulator for å beregne makronæringsstoffer i kostholdet

For at du enkelt skal kunne beregne fordeling av karbohydrater, proteiner og fett i ditt kosthold, kan du bruke SpurtMeal kalorikalkulator som beregner antall kalorier per måltid, fordelingen av karbohydrater, fett og proteiner. Legg inn totalt antall kalorier i kalorikalkulatoren nedenfor, fordeling av makronæringsstoffer i prosent og hvor mange måltider og snacks du ønsker i løpet av en dag.

Resultatene viser fordelingen av karbohydrater (rødt), proteiner (grønt) og fett (blått) i gram for hvert måltid, og kan være en dagsmeny på 2000 kcal. Det kan være vanskelig å vite nøyaktig hvor mange kalorier det er i mat, men prøv deg frem for å finne ut ditt dagsbehov av kalorier i frokost, lunsj, middag og mellommåltider.

Relaterte artikler:

Vekslingstrening for Bergen City Marathon stafett

Beregne sluttid på Bergen City Marathon