Kosthold for vektnedgang

0
55
Kosthold for vektnedgang
Foto: Adobe Stock

Hvordan gå ned i vekt er et av de mest presserende helsespørsmålene for mange mennesker. Lær mer om hva du kan gjøre for varig vektnedgang.

Folk går opp i vekt ved å konsumere mer energi enn de forbrenner, så forbruker færre kalorier eller energi, kan hjelpe. Imidlertid spiller andre faktorer en rolle, som genetiske faktorer, metabolisme, hormoner, typen mat du spiser, kroppstype og livsstil.

Kosthold

Mange dietter gir gode resultater, og det kan være vanskelig hvilke man skal følge. Noen er bevisbaserte, trygge og effektive, men andre er ikke. De fleste helsepersonell, kostholdseksperter og ernæringseksperter er enige om at de beste resultatene har en tendens til å komme fra å kombinere et sunt, vektreduserende kosthold med fysisk aktivitet, spesielt på lang sikt.

Kalorier

Antall kalorier en person trenger avhenger av alder, kjønn og nivå av daglig aktivitet.
Antall kalorier per dag du bør innta for å gå ned i vekt, avhenger av flere faktorer, inkludert kjønn, hvor mye du vil miste, hvor raskt du vil miste det og alder.

Nedenfor er de daglige kalorikravene for menn og kvinner.

Daglig anbefalt kaloriforbruk for menn:

Alder 19-20

  • Stillesittende: 2600
  • Moderat aktiv: 2800
  • Aktiv: 3000

Alder 21-30

  • Stillesittende: 2400
  • Moderat aktiv: 2.600-2.800
  • Aktiv: 3000
  • Alder 31-50
  • Stillesittende: 2200-2400
  • Moderat aktiv: 2.400-2.600
  • Aktiv: 2800-3000

Alder 51+

  • Stillesittende: 2.000-2200
  • Moderat aktiv: 2200-2400
  • Aktiv: 2400-2800

Daglig anbefalt kaloriforbruk for kvinner:

Alder 19 til 30 år

  • Stillesittende: 1800 til 2000
  • Moderat aktiv: 2000 til 2200
  • Aktiv: 2400

Alder 31-50 år

  • Stillesittende: 1800
  • moderat aktiv: 2.400-2.600
  • Aktiv: 2200

Alder 51+ år

  • Stillesittende: 1600
  • Moderat aktiv: 1800
  • Aktiv: 2000 til 2200

Hvis du vil gå ned i vekt, må du ha et kosthold der du konsumerer mindre enn mengdene som er oppført ovenfor. Jo mindre du spiser, jo raskere taper du vekt. Det er imidlertid viktig å følge et sunt, godt balansert kosthold slik at du ikke blir syk, eller mister magert muskelvev. Ideelt sett bør du kontakte en ernæringsfysiolog eller legen din for kostholdsråd.

Du må sørge for at forholdet mellom karbohydrat, protein og fett er riktig for god helse. Anbefalingene for karbohydratinntak varierer, fra 20 til 60 prosent for å gå ned i vekt.

Et dårlig kosthold og underernæring kan forekomme uavhengig av kalorier. En måltidsplan bør også balanseres når det gjelder næringsstoffer. Et dårlig kosthold kan ikke bare føre til underernæring, men også dårlig humør og tap av motivasjon. Dette kan føre til at slankere faller fra før de når målvekten. Når du har har nådd ønsket kroppsvekt, bør du gradvis øke det daglige inntaket, til du når et nivå der du kan opprettholde ønsket vekt.

Relaterte artikler:

Vektnedgang kalkulator

Kosthold for løpere