Kortintervaller med høy intensitet

0
155
Kortintervaller med høy intensitet

Kortintervaller med høy intensitet. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med kortintervaller rundt terskel.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å trene opp hurtighet og øke aerob kapasitet.

Trene kortintervall

Kortintervaller i denne sammenhengen er periodevis løping med høy intensitet, som strekker seg over kort tid eller distanse. Pausene mellom hvert intervall skal være korte. Korte intervaller blir gjerne løpt med høy intensitet, rundt anaerob terskel, eller noe under. Kortintervaller kan bli løpt i flatt terreng eller ulendt terreng, eller bakkeintervaller som motbakketrening. Kortintervall er noe også nybegynnere raskt kan komme i gang med etter å ha startet opp med løping.

Gjennomføring av kortintervall

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

  • Oppvarming med lav intensitet i 2 km
  • 20×1 minutters intervall med 30 sekunder pause mellom hvert intervall
  • 1 km for å jogge ned

Disse kortintervallene ble løpt progressivt inntil jeg løp rundt terskel. Det gjorde jeg etter 5-6 intervaller. Kortintervallene ble løpt på asfalt som var delvis isete og gruslagt. Jeg løp frem og tilbake i en slak stigning. På den måten ble det en hardere repetisjon annenhver gang. Selv om kortintervallene ble løpt med hard intensitet, følte jeg at jeg hadde god kontroll under hele gjennomføringen.

Relaterte artikler:

Kortintervall med hard intensitet

Kortintervall for nybegynnere