Hvorfor tøye ut etter løping eller ikke
Hvorfor tøye ut etter løping eller ikke
16. oktober 2018
Trene for mye løping
Trene for mye løping
16. oktober 2018

Kortintervall i pyramide

Kortintervall i pyramide. Lær hvordan du kan trene korte intervaller i pyramide, for en effektiv og motiverende måte å trene intervall på.

Trene korte pyramideintervaller

Å trene kortintervall i pyramide kan være en effektiv og motiverende måte å variere hvordan du trener intervall, både med tanke på lengde og hvilken intensitet du løper intervallene. Pyramideintervall kan også varieres med synkende og stigende intervall.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene korte intervaller i pyramide.

Hvorfor trene kortintervall i pyramide

Kortintervall i pyramide er en effektiv måte å trene løping med høy intensitet der du får trent bygd opp fart gjennom løping med varierende intensitet. Å gjennomføre pyramideintervaller er en smart måte å variere intervalltreningen på. Du veksler mellom hvor lenge du løper intervallene, og med hvilken intensitet du løper de. De korte intervallene skal løpes med høyere intensitet enn de lange intervallene. Ved å trene på denne måten får du både trent opp farten samtidig som du forbedrer utholdenheten. Variasjonen du får gjennom å løpe pyramideintervall kan gjøre intervalltreningen mer motiverende og lystbetont.

Hvordan trene kortintervall i pyramide

Veksle mellom å trene kortintervall i pyramide med å trene klassisk kortintervall og synkende og stigende pyramide. Variere med hvor lengde du trener kortintervall i pyramide med en varighet på 15-90 sekunder. Du kan også velge å løpe etter distanse i stedet for på tid.

Klassisk kortintervall i pyramide

Den mest vanlige er å øke lengden på intervallene til du når en topp, for så å gå samme vei tilbake, eksempelvis 15-30-45-60-45-30-15 sekunders intervaller. Når du trener intervaller på denne måten, vil treningen bære preg av fartstrening i starten og mot slutten, fordi du løper disse intervallene med høyere intensitet. Langintervallene som løpes i noe roligere tempo, vil blant annet være med på å forbedre utholdenheten din.

Stigende kortintervall i pyramide

En annen variant er stigende intervaller. For denne typen intervaller øker du lengden på intervallene, eller tiden du løper intervall, men går ikke ned igjen som for pyramideintervall. Eksempel på stigende intervall kan være 15-30-45-60 sekunders intervall. Denne varianten gjør at du får trent opp både fart og utholdenhet, ved at du starter hurtig og gradvis løper i et roligere tempo etter hvert som intervallene blir lengre.

Synkende kortintervall i pyramide

En tredje variant er synkende intervaller. I stedet for å starte med det korteste intervallet, begynner du med det lengste intervallet. Eksempel på synkende intervall er 60-45-30-15 sekunders intervall. Også her vil du trene opp fart og utholdenhet, med den forskjellen at du starter roligere og løper raskere etter hvert som intervallene blir kortere mot slutten av intervalløkta.

Pauser når du trener kortintervall i pyramide

Hvor lenge pause du har mellom hvert intervall kan varieres, avhengig av med hvor hard intensitet du ønsker å trene pyramideintervall. Du kan velge å ha pause tilsvarende halve tiden det tar å løpe intervallet, eller enda lenger. Korte ned på pausene for å gjennomføre pyramideintervall med hardere intensitet. Da rekker ikke pulsen å gå helt ned igjen mellom hvert intervall, og du kommer raskere opp igjen i puls når du starter neste intervall. Du kan også gjennomføre aktiv pause mellom hvert intervall, der du jogger som «pause» mellom hvert intervall.

Kortintervall i pyramide

Kortintervall i pyramide kan være en effektiv og motiverende måte å trene intervall på der du får stor variasjon i både lengde og intensitet på intervaller. Variasjonen du får gjennom pyramideintervaller kan både bidra til å redusere risikoen for skader og sørge for at du har god effekt ut av intervalltreningen, som igjen kan være et bidrag til en jevn og god formutvikling.

Relaterte artikler:

Hvordan komme i form med pyramideintervaller

Pyramideintervall for å bli raskere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *