Kort intervalltrening

0
634
Kort intervalltrening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Kortintervaller kan være meget effektiv trening for løpere på alle nivå, for å øke aerob kapasitet og utholdenhet og bli en raskere løper. Lær hvordan du skal løpe kortintervaller!

Hva er intervalltrening?

Intervalltrening kan være løpetrening der du løper i kortere eller lenger perioder med høyere intensitet. Intensiteten på intervalltrening vil gjerne veksle mellom moderat og hard, avhengig av hvor hardt du trener. Pausene mellom intervallene kan være tilsvarende halve tiden det tar å løpe intervallet eller kortere. Jo kortere pauser jo hardere kan intervalltreningen bli. Formålet med intervalltrening er å øke din aerobe kapasitet. Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen.

Hvorfor trene kortintervall?

Kortintervaller blir gjerne løpt med høy intensitet. I og med at belastningen foregår over et relativt kort tidsrom, er dette trening som kan passe for løpere på alle nivå. Effekten er god med tanke på økt aerob kapasitet og hurtighet.

Hvordan trene kortintervaller

Kortintervaller kan du løpe på alle mulige underlag, i flatt, kupert terreng og i motbakker. Kortintervall kan bli gjennomført på tid, der du løper intervaller som varer alt fra noen sekunder til 2-3 minutter. Løpere som har liten erfaring med intervalltrening, kan løpe naturlig intervall. Da kan du gjennomføre du intervalltreningen i terreng, med en varighet som avhenger av hva du føler for.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Intervalltrening eksempel

Du kan trene kortintervall som 45/15 intervall, der du løper med høy intensitet i 45 sekunder, og har 15 sekunder pause mellom hvert intervall. Tilsvarende kan du løpe 15/15 intervall eller 30/30 intervall, med henholdsvis 15 og 30 sekunder pause mellom hvert intervall. Er du i dårlig form kan du ha lenger pauser, men ikke så lange at pulsen går helt ned igjen.

Relaterte artikler:

Hvordan trene kortintervaller for å komme i løpsform

Hva er kortintervaller

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!