Kontinuitet når du trener til maraton

0
186
Kontinuitet når du trener til maraton
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å trene regelmessig er nøkkelen til suksess når du trener til maraton. Lær hvordan du kan trene for å opprettholde en jevn og god formutvikling frem mot maraton.

Regelmessig trening er viktig når du trener for maraton

Kontinuitet i treningen er det skrevet mye om, og det kan ikke bli understreket nok hvor viktig kontinuitet eller regelmessighet er når du trener løping. Maraton er intet unntak. Kontinuitet betyr at du skal trene regelmessig, uansett om det er hverdag eller helg, ferie eller andre høytider. Kontinuitet når du trener til maraton betyr at du skal løpe den langturen hver helg, uansett, med unntak av når du trenger ekstra restitusjon eller er syk. Kontinuitet i treningen betyr også at du skal trene regelmessig, selv om du ikke trener for et bestemt løp.

Forskning har vist at du begynner å miste form allerede etter 48-72 timer, og at det tar 2 dager å trene seg opp igjen for hver dag du ikke trener. Det betyr ikke at du aldri skal hvile, men at du skal være bevisst på at det tar tid å komme tilbake i form etter en periode uten trening. Det er derfor kontinuitet i treningen er så viktig for å oppnå suksess i maraton. Du behøver ikke opprettholde en topp i formen når du trener for maraton, men heller holde deg på et konsistent nivå du kan opprettholde for ett år av gangen. Når du trener deg inn mot et spesifikt maraton, kan du heve nivået på treningen noe. Det viktigste er å opprettholde en effektiv base for utholdenhet. Som et minimum er det foreslått å trene 20-60 minutter 3-4 dager i uka. Som maratonløper vil det være nødvendig å trene enda mer. Det kan være en tendens til at maratonløpere som trener hardt 3-4 dager i uka, ikke oppnår like gode resultater som de som trener trener regelmessig med kontinuitet, heller enn å fokusere på trene hardt. En tommelfingerregel kan være at du aldri går 2 dager uten trening. En dag går greit, men etter flere dager uten trening, begynner en nedadgående kurve med tanke på formnivå.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan trene regelmessig

Trene til første maraton

Annonse fra X-LIFE