Kondisjonstrening sykkel

0
78
Kondisjonstrening sykkel
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Å sykle på en stasjonær treningssykkel er en effektiv måte å forbrenne kalorier og kroppsfett på mens du styrker hjertet, lungene og musklene dine.

Sammenlignet med noen andre typer kardioutstyr, legger en stasjonær sykkel mindre belastning på leddene, men den gir fortsatt en utmerket aerob trening. Les videre for å lære mer om fordelene med kondisjonstrening på stasjonær sykkel.

Hva er fordelene med kondisjonstrening på stasjonær sykkel?

Øker utholdenheten

Sykling er en utmerket måte å få hjertet til å pumpe. Kardiovaskulær eller aerob trening, for eksempel sykling, styrker hjertet, lungene og musklene dine. De forbedrer også strømmen av blod og oksygen i kroppen din. Dette kan igjen være til nytte for helsen din på en rekke måter, inkludert:

  • forbedret hukommelse og hjernens funksjon
  • lavere blodtrykk
  • bedre søvn
  • forbedret blodsukkernivå
  • et sterkere immunforsvar
  • bedre humør
  • lavere stressnivå
  • mer energi

Kan hjelpe til med vekttap

Avhengig av intensiteten på treningen og kroppsvekten din, kan du forbrenne mer enn 600 kalorier i timen med stasjonær sykkeltrening. Dette gjør innendørs sykling til et utmerket treningsalternativ for å forbrenne kalorier raskt. Å brenne mer kalorier enn du spiser er nøkkelen til vekttap.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Forbrenner kroppsfett

Trening med høy intensitet bidrar til å forbrenne kalorier og bygge styrke, noe som igjen kan føre til fettap. En 2010-studie fant at innendørs sykling, kombinert med en kalorifattig diett, var effektivt for å redusere kroppsvekt og kroppsfett hos deltakerne i studien. Det var også effektivt for å senke kolesterol og triglyseridnivåer. Deltakerne syklet i 45 minutter tre ganger per uke, og de konsumerte 1200 kalorier per dag i 12 uker.

Gir en trening med lav belastning

Stasjonær sykkeltrening er en treningsøkt med lav belastning som bruker jevne bevegelser for å styrke bein og ledd uten å legge mye press på dem. Dette gjør det til et godt treningsalternativ for personer med skader. Anklene, knærne, hoftene og andre ledd kan bli utsatt for mye stress når du løper, jogger, hopper eller gjør andre aerobics øvelser med høy effekt. Fordi føttene ikke løftes av pedalene på en stasjonær sykkel, er dette alternativet bedre for leddene dine, men det gir fortsatt en utfordrende og effektiv trening.

Styrker bein og underkroppsmuskulatur

Å sykle på en stasjonær sykkel kan bidra til å bygge styrke i beina og underkroppen, spesielt hvis du bruker høyere motstand. Pedalene kan bidra til å styrke leggene, hamstrings og quadriceps. I tillegg kan det trene musklene i kjernen, ryggen og setemusklene. Hvis du bruker en sykkel med håndtak, vil du også kunne trene overkroppsmuskulaturen, inkludert biceps, triceps og skuldre.

Intervalltrening på sykkel

Intervalltrening lar deg veksle mellom korte utbrudd med intens trening med lengre intervaller med mindre intens trening. Denne typen trening kan hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier på kortere tid, og også øke kondisjonen din. Stasjonære sykler gir varierte motstandsnivåer, slik at du kan trene med lav, middels eller høye intensitet. Dette gjør den ideell for intervalltrening.

Tryggere enn landeveissykling

Sykling utendørs kan være en fin måte å trene på, men det kommer med visse farer, for eksempel uoppmerksomme førere, ujevne eller glatte veibaner og dårlig sikt. Også, hvis det er varmt og fuktig, eller kaldt og vått, kan det være vanskelig å samle motivasjonen for å trene på sykkel utendørs. Det er kanskje ikke engang trygt å gjøre det. Med innendørs sykling trenger du ikke å bekymre deg for trafikk, veiforhold eller elementene. Du kan trene trygt ved en behagelig temperatur når som helst på året.

Relaterte artikler:

Kontinuerlig trening

Hvor mye bør man trene

Annonse fra X-LIFE