Kondisjonstrening og puls

0
421
Kondisjonstrening og puls


HØSTSALG!



Når du gjennomfører kondisjonstrening er det viktig å vite noe om med hvilken puls du skal trene. Lær mer om hva pulsen skal ligge på når du trener med vekslende intensitet.

Hva skal pulsen ligge på

Hva pulsen skal ligge på når du trener løping eller andre former for kondisjonstrening, avhenger hva som er formmålet med treningen, og om du trener med lav, moderat eller hard intensitet. Jo hardere du trener, jo høyere vil pulsen være. Hvor høy pulsen skal være, henger sammen med hvilken makspuls du har. Makspulsen finner du enkelt ved å trekke alder fra 220 (220 – alder). Dette er i de fleste tilfellene nøyaktig nok. Du må uansett teste for å finne ut med hvilken puls du skal trene når du gjennomfører trening med vekslende intensitet. Trening med lav puls kan være trening med 50-60 prosent av makspuls, moderat intensitet kan være 70-80 prosent av makspuls, mens trening med hard intensitet kan være 80-90 prosent av makspuls. Trening med maksimal intensitet (90-100 prosent) er det sjelden nødvendig å gjennomføre mye av, med mindre du trener for sprintdistanser. Hovedvekten av treningen du gjennomfører bør alltid være med lav intensitet (80 prosent eller mer) med innslag av trening med moderat til hard intensitet.

Puls kalkulator for å beregne dine pulssoner

Hvis du ikke kjenner til dine pulssoner for trening, kan du gjøre det enkelt ved å legge inn makspuls og hvilepuls i pulskalkulatoren under. Makspulsen finner du enkelt ved å trekke alder fra 220 (220 – alder). Hvilepulsen tar du om morgenen før du står opp. Tell pulsslag i 10 sekunder og multiplisere med 6 for å finne hvilpulsen.

Beregne pulssoner med Karvonen kalkulator

En mye enklere å raskere måte å beregne dine pulssoner på, er å bruke Karvonen pulssone kalkulator. Legg inn hvilepuls og makspuls og la kalkulatoren estimere dine treningssoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VI HAR ALT DU 

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!




Unormalt høy puls ved trening

Å ha unormal puls ved trening kan komme av flere årsaker. Det kan være at du har hatt et opphold fra trening, og av den grunn har høyere puls en tidligere, gitt at du trener på samme måte som du gjorde før du hadde pause fra treningen. Unormalt høy puls kan komme av sykdom. Brygger du på en forkjølelse eller er forkjølet, kan det gjøre at pulsen er høyere en normalt. Hvis du er syk bør du uansett ha en pause fra treningen, inntil forkjølelsen er på retur. Høy puls ved rolig jogg vil ofte komme av at man er dårlig trent. Hvis målet er å gjennomføre trening med lav intensitet, som jogging, bør man gå og jogge for å holde lav nok intensitet.

Puls etter trening

Pulsen skal normalt falle tilbake til normal puls noen minutter etter trening. Hvor lang tid det tar vil også avhenge av med hvilken intensitet du har trent. Jo bedre form du er i, jo raskere kan pulsen falle. I motsatt fall, vil det ta lenger tid når du er i dårligere form. Dersom det tar lang tid før pulsen går tilbake etter trening, og dette er et problem som vedvarer, bør du ta kontakt med lege for helsesjekk.

Relaterte artikler:

Effektiv kondisjonstrening for nybegynnere

Hvordan starte å trene kondisjon

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!