5 km med restitusjonstrening
5 km med restitusjonstrening
30. november 2018
Kondisjonstrening om vinteren
Kondisjonstrening om vinteren
30. november 2018

Kondisjonstrening når det er kaldt

Kondisjonstrening når det er kaldt. Lær mer om hvordan og hvilken kondisjonstrening du kan gjennomføre når det er kaldt ute.

Trene kondisjon når det er kaldt

For mange løpere kan det være en utfordring å trene om vinteren, ikke nødvendigvis bare fordi det er kaldt, men like mye fordi det kan være glatt og vanskelig å feste når du løper ute. Det er fullt mulig å trene som ellers på året når det er kaldt, men du bør være ekstra nøye med å gjennomføre nok trening med lav intensitet, som alltid bør utgjøre hovedvekten av treningen din.

I denne artikkelen vil du lære mer om kondisjonstrening du kan gjennomføre når det er kaldt.

Kondisjonstrening med lav intensitet

Når det er streng kulde, vil du dra inn veldig mye kaldt ned gjennom luftveiene og inn i lungene. Å gjennomføre mye hard trening når det er veldig kulde, kan skape irritasjon i luftveiene, og i verste fall føre til kroniske sykdommer. Derfor bør du alltid gjennomføre trening med lav intensitet når det er ekstra kaldt, og heller gjennomføre treningsøkter med moderat til hard intensitet når temperaturen er høyere. Kondisjonstrening med lav intensitet kan være rolige løping med varierende lengde. Langturer skal også for det meste bli gjennomført med lav intensitet. Trening du gjennomfører med denne intensiteten bør ikke være hardere enn at du kan snakke vanlig mens du trener. Trening du gjennomfører etter harde treningsøkter, kan være restitusjonstrening. Restitusjonstrening vil vanligvis ha enda lavere intensitet, slik at du ikke avbryter den pågående restitusjonsprosessen. Du må gjøre en vurdering med tanke på formnivå og hvor sliten du er, for å avgjøre når du skal gjennomføre restitusjonstrening i stedet for hvile.

Kondisjonstrening med moderat til hard intensitet

Kondisjonstrening med moderat til hard intensitet som du gjennomfører når det kaldt ute, kan være intervalltrening, tempotrening og fartslek. Dette er kondisjonstrening du kan gjennomføre i mindre mengder når det er kaldt, og du bør trene med noe lavere intensitet enn når du gjennomfører denne type trening under andre årstider som ikke er så kalde. Effekten av denne treningen kan være vel så god, selv om du gjennomfører den moderat intensitet.

Hvordan gjennomføre kondisjonstrening når det er kaldt ute

Du bør ha en overvekt av kondisjonstrening med lav intensitet når det er kaldt ute. Så mye som 80 prosent av treningen bør være med lavere intensitet. resterende trening kan være med moderat til hard intensitet, der overvekten bør ligge på moderat intensitet. Trening med høyere intensitet bør alltid bli gjennomført progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele treningsøkta.

Kondisjonstrening når det er kaldt

Kondisjonstrening når det er kaldt kan på tross av kulden likevel være effektiv måte å komme seg i form på om vinteren. Du kan ha god effekt av kondisjonstreningen ved å trene mye med lav intensitet, og ha innslag av trening med moderat intensitet et par ganger i uken. Vær forsiktig med å trene for hardt når det er veldig kaldt. Gå heller ned på intensiteten, og vent med å trene med høyere intensitet til temperaturen er høyere.

Relaterte artikler:

Hard løpetrening når det er kaldt

Hvordan trene løping i kulde

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *