Kondisjonstrening for å gå ned i vekt

K

Kondisjonstrening for å gå ned i vekt

Kondisjonstrening for å gå ned i vekt. Lær mer om hvordan du kan gjennomføre kondisjonstrening med løping for å gå ned i vekt.

Hva er kondisjon og kondisjonstrening

Kondisjon i denne sammenhengen er din evne til å løpe med relativt høy intensitet over lengre tid. Gjennom varierte måter å trene på skal du bygge opp din kondisjon, eller aerobe kapasitet. Din aerobe kapasitet er evnen til å løpe der muskulaturen hele tiden får tilført nok oksygen, og greier å kvitte seg med melkesyre og andre slaggstoffer som oppstår når du trener løping med høyere intensitet. Gjennom varierte former for kondisjonstrening skal du øke din aerobe kapasitet, og da må en stor del av treningen være aerob. Effektiv kondisjonstrening kan være løpetrening der du løper med lav til moderat intensitet, for å øke din aerobe kapasitet.

Kondisjonstrening med lav til moderat intensitet for å gå ned i vekt

Du kan gjennomføre kondisjonstrening med lav intensitet for å gå ned i vekt. Trening med lav intensitet kan øke fettforbrenningen, slik at du går ned i vekt. Det er spesielt løping over et lenger tidsrom som vil øke denne forbrenningen. Når du løper langt vil det bidra til at du gradvis tømmer glykogenlagrene dine. Jo mindre glykogen det er å forbrenne, jo mer fett vil kroppen forbrenne. Fett tar mye lenger tid å omsette enn karbohydrater, noe som gjør at du etter hvert må sette tempoet ned når du går tom for glykogen. Holder du et lavt tempo med lav intensitet, vil du likevel være i stand til å holde det gående lenge. Trener du med moderat intensitet, vil du fremdeles ha god fettforbrenning, men vil forbrenne mer karbohydrater enn fett. Å løpe med denne intensiteten kan likevel være effektiv, fordi med høyere intensitet vil du forbrenne mer kalorier, i tillegg til fettforbrenningen.

Kondisjonstrening for å gå ned i vekt

Den beste kondisjonstreningen du kan gjennomføre er å veksle mellom variert trening der du løper med lav, moderat og hard intensitet. La hovedvekten av treningen bli gjennomført med lav intensitet, og ha en ukentlig langtur som gir fettforbrenningen et skikkelig løft. Resterende trening bør være med moderat til hard intensitet, Også denne treningen kan bidra til at du går ned i vekt.

Relaterte artikler:

Effektiv kondisjonstrening for nybegynnere

Hvorfor trene kondisjon

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg