Kondisjonstrening for å gå ned i vekt

0
24
Kondisjonstrening for å gå ned i vekt

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre kondisjonstrening for at du effektivt skal gå ned i vekt.

Hvorfor kondisjonstrening for å gå ned i vekt

Å gjennomføre kondisjonstrening med lav til moderat intensitet, kan gjøre det enklere for deg å gå ned i vekt, dersom det er ett av dine mål med treningen. Utholdenhetstrening over et lenger tidsrom kan bidra til å øke fettforbrenningen, og på den måten gjøre at du går ned i vekt. Kombinerer du trening med lav, moderat og hard intensitet, kan det bidra ytterligere til forbrenning av kalorier for å gå ned i vekt. For at det skal være enklere for deg å gå ned i vekt, bør du også ha et sunt og balansert kosthold, med proteiner, karbohydrater og sunt fett.

Hvordan gjennomføre kondisjonstrening for å gå ned i vekt

Ha en hovedvekt av trening med lav intensitet, og gjennomføre ukentlige langturer. Selv om også trening av kortere varighet bidrar til fettforbrenningen din, har du et enda større utbytte av trening som varer 90 minutter eller mer. Når du har trent så lenge begynner glykogenlagrene å bli lave, noe som gjør at kroppen i større grad forbrenner fett. Trening med moderat til hard intensitet, som intervalltrening, tempotrening, fartslek eller andre former for trening med høyere intensitet, vil forbrenne mer kalorier enn fett, men er også effektiv trening for å gå ned i vekt. Gjennomføre trening med høyere intensitet progressivt, slik at du får trent med variert intensitet.

Et sunt og balansert kosthold for å gå ned i vekt

For å ha best mulig effekt, bør kostholdet ditt være sunt og balansert. Unngå søte drikker og redusere inntaket av sukker. Spis mye grønnsaker og magert kjøtt. Grove kornprodukter og magert pålegg er bra. Når du trener mer, vil du naturlig nok bli mer sulten. Derfor er det viktig å spise mat som gir god metthetsfølelse og sikrer et stabilt blodsukker.

Kondisjonstrening for å gå ned i vekt

I hvilken grad du lykkes med å gå ned i vekt er så enkelt som hva du inntar av kalorier og hva du forbrenner. Uttaket av kalorier må med andre ord være større enn inntaket. Unngå at forskjellen mellom uttak og inntak av kalorier blir for stort. Det vil føre til sultfølelse og øker sannsynligheten for å at du putter i deg noe som kanskje ikke er så sunt. Ha derfor et langsiktig perspektiv med vektreduksjonen.

Relaterte artikler: