Komme i gang med trening

0
8
Komme i gang med trening
Stock.adobe.com

Komme i gang med trening

Komme i gang med trening. Lær mer om hva du kan gjøre for å komme i gang med trening, og hvordan du skal greie å opprettholde kontinuitet i treningen.

Hvordan komme i gang med trening

Hvordan komme i gang med trening handler mye om å etablere nye rutiner og gode vaner du trener regelmessig. Alt dette høres fint og flott ut, men hvordan gjennomføre det i praksis? Det viktigste du kan gjøre her og nå er å komme deg over dørstokken. Om det er å gå eller jogge, eller ha en prøvetime på et treningsstudio spiller ingen rolle, bare du setter i gang. Deretter kan du gjennomføre mer målrettet planlegging for hvilke mål du skal sette deg, og hva du skal trene og hvordan få det til.

Etablere nye vaner for å komme i gang med trening

Å etablere en ny vane kan være krevende, og det å begynne å trene er intet unntak. Det vil nødvendigvis ta noe tid å etablere rutiner for trening, men når du først har gjort det vil mye gå av seg selv. Du må være tålmodig og akseptere at det vil ta noe tid å komme i gang med trening. Fordelene du på sikt vil ha av treningen vil være mer enn verdt det.

Komme i gang med trening med å sette seg mål

Å ha ett eller flere mål, kan gjøre det enklere å komme i gang med trening. Å vite at du vil oppnå positivt et stykke frem i tid vil virke motiverende, og kan være en drivkraft du bruker når det i perioder går litt tungt. Sett deg spesifikke og ambisiøse mål som du tidsbestemmer et stykke frem i tid.

Komme i gang med trening som du liker

De aller fleste av oss har antakelig både positive og negative preferanser til ulike former for trening. Likevel er det viktig at du har et åpent sinn når du skal velge din treningsform. Trening du hater nå kan faktisk være trening du har en lidenskap for et stykke frem i tid. Vurdere hvor effektiv treningen er og hvor praktisk gjennomførbar treningen er. Vil treningen kreve mye tid og ressurser? Sett opp en liste med fordeler og ulemper når du skal velge treningsform, men la likevel magefølelsen til sist bestemme hva du skal trene. Husk at det er love å prøve ut forskjellige treningsformer før du endelig bestemmer deg.

Komme i gang med strukturert trening

Ha en plan for hvordan du vil trene gjennom et fleksibelt treningsprogram. Et treningsprogram skal være dynamisk, som vil si at det hele tiden må være mulig å gjøre nødvendige justeringer og endringer. Det betyr ikke at du skal senke ambisjonene dine, men heller at du må gjøre endringer eksempelvis når du har behov for restitusjon etter sykdom, eller har opphold i treningen av forskjellige årsaker.

Komme i gang med trening med en gradvis økning i treningsmengde og intensitet

Kroppen din er antakelig ikke vant med treningen du starter opp med, så det er helt avgjørende at du tar det rolig i begynnelsen og øker treningsmengde og intensitet i takt med at kroppen blir sterkere. Dette er en motiverende tilnærming til trening, at du hele tiden har full kontroll og ikke trener for hardt. Du vil raskt merke fremgang når du trener på denne måten. Ha hviledager og restitusjon når du føler behov for det.

Komme i gang med trening

Motivasjon er det viktigste når du skal komme i gang med trening. Uten motivasjon vil det være liten vilje til å gjennomføre trening. Derfor er det helt avgjørende at du gjennomfører trening på en måte som gjør at du opprettholder motivasjonen, og at du har strategier for hvordan du skal opprettholde treningen når det i perioder er tungt å trene. Gi deg små belønninger på kort sikt mens du trener, og en større en på lang sikt. Det kan være noe å spise, men ikke nødvendigvis. Det like gjerne være at du skal fullføre et løp, eller gjennomføre et på en bestemt tid.

Relaterte artikler:

Hvordan komme i gang med løping

Trening for nybegynnere

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here