Komme i gang med trening etter ferien

0
55
Komme i gang med trening etter ferien

Lær mer om hvordan du kan komme i gang med trening etter ferien, og ha en jevn og god formutvikling med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå.

Hvordan komme i gang etter et opphold i treningen

For mange blir det mindre trening enn man ønsker i ferien, og behovet for å trene melder seg for fullt mot slutten eller i etterkant av ferien. Avhengig av hvordan formen var før ferien, bør du starte opp igjen med trening med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. I iveren etter å komme i gang med trening, kan det være noen som trener hardere enn det formnivået skulle tilsi, noe som kan gi seg utslag i lite motiverende trening, og i verste fall overbelastning eller skader. 3-4 uker uten trening vil for de aller fleste gi relativt stort utslag i hvordan formen er, og hvis du usunn mat, vil ikke det gi deg noen formtopp. Så første bud er å ikke trene for mye, for hardt, for raskt, men heller ha en gradvis progresjon tilbake til ditt gamle formnivå.

Ha en gradvis økning i treningsmengde

Finn ditt utgangspunkt med tanke på hva du greier å trene i løpet av en uke etter ferien. Den første uka etter ferien gjennomfører du et passende antall treningsøkter med lav intensitet, og har en vurdering på hvorvidt treningsmengden er tilstrekkelig. Deretter kan du ha en gradvis økning i treningsmengde fra uke til uke, som er i takt med hva kroppen din tåler av trening.

Komme i gang med trening etter ferien med korte treningsøkter

Korte, hyppige treningsøkter kan være en effektiv og motiverende måte å komme i gang med trening etter ferien. Korte økter er mindre belastende, og ved å gjennomføre disse oftere, skaper du kontinuitet i treningen ved at du trener regelmessig. En annen fordel med korte treningsøkter, er at du også legge inn trening med høyere intensitet, uten at det skal ta livet av all motivasjon. Kortintervaller kan i så måte være effektiv trening.

Komme i gang med trening etter ferien

Ikke gå i fella der du setter i gang med trening på samme måte som før oppholdet i trening. I beste fall gjør det deg stiv og støl og lite motivert. I verste fall kan du pådra deg overbelastning og skader. Vær tålmodig og lytt til kroppen. Øk treningsmengden når du føler for det, og ta det roligere og restituere når kroppen sier ifra. Du vil komme i form igjen, bare at du må gi det noen uker eller måneder.

Relaterte artikler:

Trening i sommerferien

Trening om sommeren