HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40% FØR DET ER FOR SENT


Kombinere styrke og kondisjon

Enten du ønsker å trimme midjen din eller trene hele kroppen, er det viktig å kombinere både styrketrening og kondisjonstrening.

For de som elsker utholdenhetstrening kan styrketrening hjelpe deg med å forbedre teknikk , utholdenhet og daglig kaloriforbrenning. Å få økt muskelkraft har fordelen av å øke effektiviteten til en bevegelse, slik at du kan gå lenger og bevege deg med mer kraft. De ekstra musklene har også fordelen av å øke stoffskiftet. Dermed kan du ved å legge til styrketrening, bryte gjennom vekttapplatåer og / eller sette nye personlige rekorder du løper, hvis det er aktiviteten din.

Å kombinere kondisjonstrening og styrketrening kan også utfylle hverandre, selv når det blir utført samme dag. Studier viser at styrketrening ikke negerer gevinsten av utholdenhetstrening når det gjøres samme dag. På samme måte vil aerob trening ikke negere veksten av muskler når du trener det samme dag.

For å effektivt kombinere styrketrening og kondisjonstrening, bruk disse tre strategiene:

Høyintensiv trening (HIIT)

HIIT er den klart mest effektive måten å forbrenne fett, kalorier og forbedre den aerobe kapasiteten. For eksempel kan en 10-minutters HIIT-økt forbrenne like mange kalorier som 30 minutter på tredemøllen. En annen studie fant at å bare to ukers HIIT-trening tilsvarer seks til åtte ukers vanlig utholdenhetstrening.

HIIT kombinerer høyintensiv trening med restitusjonsintervaller (som styrketreningsøvelser) i forholdet 1: 4. Intervaller med høy intensitet tilsvar 80-90% av maksimal kapasitet, mens restitusjonsintervaller tilsvarer rundt 40% av maksimal kapasitet.

Avslutt en styrketreningsøkt med sprintintervaller

Du kan fremdeles høste fordelene ved å utføre 5 til 10 minutter med kardiosprint etter vekttrening. Dette er et godt alternativ for de som unngår aerob trening på grunn av kjedsomhet, og som normalt ikke får pulsen opp gjennom aerob trening.

Trene de større muskelgruppene en gang i uken

Hvis du foretrekker aerob trening og ønsker å innlemme styrketrening, må du huske at du trenger å trene hver muskelgruppe – kjerne, bein, rygg og andre store muskelgrupper en gang i uken. Ved å trene hver muskelgruppe,vil du opprettholde fysisk balanse. Du vil også redusere risikoen for skade ved ikke å trene for mye. Muskler trenger mellom 48 – 72 timer for å komme seg fullstendig og bli større etter styrketrening. Uten tilstrekkelig med hvile vil trening av muskler for ofte føre til atrofi og / eller tap av styrke.

Uansett kan du kun trene styrketreningen, eller før de aerobe treningen den aktuelle dagen. De fleste eksperter er enige om at styrketrening er best før kondisjonstrening for å sikre at du har nok energi til å utføre øvelsene med riktig teknikk. Men er du en løper som trener for å bli raskest mulig, bør styrketreningen komme etter den aerobe treningen.

Relaterte artikler:

Løpe før eller etter styrketrening

Styrkeøvelser løping

Om forfatteren

Av Spurt

HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40%

Ultra Omega 3 er den ferskeste og reneste norske lakse-omega 3 som finnes på markedet