00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Kombinere løping og sykling

Løping og sykling er klassiske treningsformer millioner av mennesker verden over har mye glede av. Lær mer om fordelene.

Løping og sykling

Løping og sykling er klassiske treningsformer som folk liker over hele verden. De er begge former for aerob trening som kan gjennomføres innendørs og utendørs, enten det er i gater eller i naturstier eller ergometersykler og tredemøller.

Generelt forbrenner løping mer kalorier enn sykling. Men det er også høyere belastning med løping og mer krevende for muskler og ledd. Så, hva er best for deg? Det avhenger av målene dine og hvordan du går frem for å oppnå dem. Å kombinere løping og sykling kan være ideelt for de aller fleste.

Kardiovaskulær helse

Når det gjelder kardiovaskulær (kardio) helse, er både løping og sykling like gunstig. Aerobe aktiviteter bidrar til å styrke hjertet ditt slik at det kan pumpe mer oksygen i kroppen din. Å gjennomføre kondisjonstrening, som løping og sykling, trener hjertet ditt å pumpe enda mer effektivt.

Hvis du driver med intens løping eller sykling, må du kanskje begrense aktivitetene dine til ikke mer enn 60 minutter om dagen. I følge en oversikt over flere studier kan intens trening mer enn 5 timer i uken, eller 60 minutter om dagen, faktisk ha en negativ effekt på din kardiovaskulære helse. For å redusere belastning kan et alternativ være å variere mellom løping og sykling, der du bruker sykling som alternativ trening eller restitusjonstrening.

Kaloriforbrenning

Antall kalorier du forbrenner når du løper eller sykler, avhenger av intensiteten og hvor lang tid du gjør det.

Generelt forbrenner løping mer kalorier enn sykling fordi det bruker flere muskler. Sykling er imidlertid mindre belastende på kroppen, og du kan kanskje gjøre det lenger eller raskere enn du kan løpe. Du vil også forbrenne flere kalorier hvis du løper eller sykler motbakke som en del av treningen, enn du ville gjort hvis du trente på flatt underlag.

Alder, vekt, kjønn og andre faktorer bestemmer din egen baseline for kaloriforbrenning. Snakk med legen din for å lære hvor mange kalorier du bør forbrenne mens du trener for å nå dine personlige helsemål.

Bygge muskler

Sykling kan hjelpe deg med å bygge muskler i beina. Løping vil også bidra til sterk muskulatur, i sete, lår, hamstrings og legger. Hvis målet ditt er å styrke muskulaturen i hele kroppen, bør du legge inn styrketrening for overkroppen.

Å skyve pedaler mens du sykler er motstandstrening som bygger beinmuskulaturen. Den øverste halvdelen av kroppen din er også involvert, men disse musklene er ikke så engasjerte som den nedre halvdelen.

Løping bruker alle musklene samtidig og engasjerer dem ikke på samme måte som for muskulaturen i beina.

Vekttap

For å gå ned i vekt, må du finne den rette balansen mellom kalorier inn (ikke for mange eller for få) og kalorier ut (forbrent gjennom trening og vanlige kroppsfunksjoner). Du kan kanskje gå ned i vekt raskere ved å løpe, men hvis du sykler lenger distanser, kan kaloritapet til slutt overstige det du løper. Ulempen er at sykling vil ta mye lenger tid hvis du skal ha samme effekt med tanke på vekttap.

Potensialet for å gå ned i vekt ved å løpe eller sykle avhenger av hvordan du trener, og hvordan du kombinerer treningen med sunn mat og andre vaner. Mens løping forbrenner mer kalorier i gjennomsnitt, er sykling mindre belastende på leddene, noe som kan gi deg muligheten til å trene lenger og generelt forbrenne flere kalorier.

Andre faktorer å vurdere

Når du velger om du skal sykle eller løpe, bør du vurdere disse faktorene:

Hvor mye vil du bruke?

Sykling er mye dyrere enn å løpe på grunn av investeringen i en sykkel og kostnaden for å vedlikeholde sykkelen over tid. Du trenger også hjelm og vil kanskje kjøpe spesielle sko og klær.

Et par gode løpesko kan imidlertid også være dyrt, men er ikke i nærheten av hva det vil koste å sykle, heller ikke når du kjøper 2-3 par løpesko i året. Gode ​​sko beskytter leddene dine og kan dramatisk redusere risikoen for skader.

Hvis du er interessert i sykling, kan du prøve å låne utstyr før du investerer. Hvis du bare ønsker å prøve en ny sport for å øke utholdenheten, er løping et mye billigere alternativ.

Har du en kronisk helsetilstand?

Hvis du har en kronisk helsetilstand, snakk med legen din før du begynner å trene eller øker treningsmengden når du løper og/eller sykler.

Samlet sett er sykling mindre belastende på kroppen, men det kan gi smerter i korsryggen. Skader er vanligere i løping, men hvis du har problemer med å holde balansen, kan løping eller rask gange være et tryggere alternativ enn å sykle.

Så hva velger du? Ja, takk, begge deler?

Relaterte artikler:

Er sykling bra trening

Hvilke muskler trenes ved sykling

Om forfatteren