Kom i gang med trening

0
55
Kom i gang med trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Sliter du med å komme i gang med trening? Les videre og få tips til hvordan du kan komme i gang, og komme i ditt livs form.

Treningsøkter for nybegynnere

Før du begynner på en treningsrutine, er det viktig å varme opp. Når du har varmet opp, anbefaler eksperter tre forskjellige former for trening: kardiovaskulær trening, styrketrening og fleksibilitetstrening. Å variere mellom disse treningsformene på jevnlig basis vil gjøre deg sterkere og mer utholdende.

  • Kardiovaskulær trening. Start med å gjøre en aerob aktivitet, som å gå eller løpe, vedvarende 20-30 minutter, fire til fem ganger i uken. For å sikre at du trener på et optimalt nivå, kan du trene for det meste med lav intensitet. I tillegg kan du gjennomføre 1-2 treningsøkter med moderat intensitet.
  • Styrketrening. Start med å gjøre ett sett med øvelser rettet mot hver av de store muskelgruppene. Du kan bruke en vekt der du komfortabelt kan utføre øvelsen åtte til tolv ganger i et sett. Når du tror du kan takle mer, øker du enten vekten, antall repetisjoner eller antall sett gradvis. For å maksimere fordelene, gjennomføre styrketrening minst to ganger i uken. Arbeid aldri samme kroppsdel ​​to dager på rad.
  • Fleksibilitetstrening. Gjennomføre tøying 1-3 dager i uken. Hver tøyeøvelse skal vare 10-30 sekunder.

Hjemmetreningsutstyr

Trening trenger ikke alltid å foregå på treningsstudioet. Du kan trene i ditt eget hjem med øvelser som knebøy, utfall, pushups og situps. Du bruker kroppen som belastning når du gjennomfører denne type trening. For å øke din styrke og aerobe kapasitet, kan det også være lurt å investere i noe treningsutstyr hjemme.

  • Tredemølle. Tredemøller er perfekt for aerob trening hjemme. Det er anbefalt å begynne å gå med lav intensitet i 30 minutter, hvis du ikke har trent løping i særlig grad før. Avhengig av hvordan du gjør det, justerer du intensiteten, stigningen og / eller tiden deretter.
  • Frie vekter. Hantler og manualer utgjør denne kategorien av styrketreningsutstyr. Hantler anbefales for nybegynnere. Kjøp et justerbart sett manualer.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


3 grunner til at du aldri kommer i gang med trening

5 minutter trening hver dag for å komme i gang

Annonse fra MILRAB