Kom i form på 8 uker

0
193
Kom i form på 8 uker

Kom i form på 8 uker. Lær mer om hvordan du kan komme i form med løping på 8 uker med, og hva du kan gjøre for å opprettholde dette formnivået.

Hvordan komme i form på 8 uker

For at du helt konkret skal vite noe om formnivået ditt etter 8 uker, må du sette deg et mål for hva du ønsker å oppnå i løpet av denne perioden. En måte å gjøre det på er å gjennomføre ett testløp før du starter treningsperioden, og løpe samme distanse etter endt treningsperiode. Da har du et spesifikt og tidsbestemt mål å forholde deg til. Neste fase blir å legge opp treningsprogram som skal hjelpe deg å nå målet ditt. Treningsprogrammet bør være fleksibelt, i den forstand at du kan gjøre nødvendige justeringer underveis. Treningsprogrammet bør videre inneholde variert trening, både med tanke på hva du skal trene og med hvilken intensitet. Restitusjon bør på lik linje med treningen være en viktig del av treningsopplegget ditt.

Kom i form på 8 uker med utgangspunkt i formnivået ditt

Start treningen med utgangspunkt i eget formnivå. Testløpet og hvor mye du har trent eller ikke trent tidligere, kan gi deg en god pekepinn om ditt formnivå. Med det som utgangspunkt, kan du starte opp med trening, og sørge for å ha gradvis progresjon og økning i treningsmengde og intensitet.

Kom i form på 8 uker med å trene med riktig intensitet

For en best mulig formutvikling, bør intensiteten alltid være styrende når du trener. Det er fristende å trene etter fart, men utfordringen med det er at du ender opp med å trene med for hard intensitet. For mye hard trening kan føre til en dårligere formutvikling og i verste fall skader. Ønsker du å trene etter fart bør du alltid gjøre det i tråd med den intensiteten du skal ha på treningen du gjennomfører. Sørg for at du trener med riktig intensitet. Rolige treningsøkter skal være rolige, og harde treningsøkter harde, men ikke hardere enn at du holder deg innenfor anaerob terskel.

Kom i form på 8 uker med å trene variert

Du vil komme i form på 8 uker ved å trene variert. Variasjon er viktig både med tanke på motivasjon og for å ha en jevn og god formutvikling. Variert trening utsetter stagnasjon, og kan også redusere risikoen for å bli skadet. Variere med tanke på hva du trener, intensitet, hvilket underlag du løper på og hvor du løper. Gjør løpingen mer gøy med variasjon!

Kom i form på 8 uker med restitusjon

Som vi har vært inne på tidligere, bør restitusjon være like viktig som treningen du gjennomfører. Planlegge når du skal restituere, og restituere ellers etter behov. Trene for å restituere, ikke omvendt, og se på restitusjon som en bonus for all treningen du har gjennomført.

Kom i form på 8 uker

Følger du disse enkle prinsippene som foreskrevet her, skal det mye til for at du ikke gjennomfører testløpet mye raskere enn før du startet treningsprogrammet ditt. Får du et treningsopphold på grunn av sykdom eller andre årsaker, legger du til den tiden det tar å bygge seg opp igjen, på de 8 ukene du hadde som plan å gjennomføre. Er du syk i en uke, med en påfølgende uke for å trene seg opp igjen, vil treningsperioden vare i 10 uker.

Relaterte artikler:

8 ukers treningsprogram for nybegynnere

Den beste intervalltreningen for nybegynnere