Kom i form med 6×6 intervall

0
434
Kom i form med 6x6 intervall

Å trene 6×6 minutters langintervall kan være perfekt trening dersom du trener for 10 km eller lenger. Lær hvordan du kan trene 6×6 intervall for best mulig effekt.

Løpe 6×6 min intervall

Å løpe 6×6 min langintervall kan bidra til å øke din aerobe utholdenhet og evnen til å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom når du konkurrerer. Å løpe 6 minutter intervaller vil være knalltøft, dersom de blir løpt rundt terskel hele intervallet. Du bør derfor ha som mål å løpe intervallene progressivt raskere, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor ett intervall, og fra ett intervall til det neste. Da vil det være enklere å disponere kreftene utover alle intervallene. Å løpe intervaller på denne måten er også mer motiverende, samtidig som det reduserer risikoen for skader. 6×6 intervall kan være intervaller du trener for halvmaraton eller maraton, eller kortere distanser.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Hvordan trene 6×6 intervall

Gjennomføre en oppvarming på 10-15 minutter, og avslutte med 2-3 raske stigningløp for å forberede kroppen på trening med høyere belastning. Starte alltid det første intervallet i et noe roligere tempo, for at du skal venne deg til fysisk og mentalt på løping med høyere intensitet. Når du skal løpe 6×6 intervall, må du bestemme hvor lange pauser du skal ha mellom hvert intervall. Det kan være at du trenger pause tilsvarende halve intervallet eller kortere. Faktorer som formnivå og hvor hardt du ønsker å løpe intervallene kan avgjørende når du skal bestemme lengden på pausene. Pausene bør være aktive, ved at du går eller jogger for å holde muskulaturen i gang. Jogge ned i 10 minutter avslutningsvis.

Relaterte artikler:

1000 meter intervaller

Hvordan løpe lange intervaller for å komme i form




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her