Kollagen i mat

0
299
Kollagen i mat
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kollagen er proteinet som gir huden sin struktur og smidighet. Lær mer om hvilke matvarer du kan spise for å få rikelig med kollagen.

Kollagen i mat

Kollagen er proteinet som gir huden sin struktur og smidighet. Det er mange typer kollagen, men kroppen vår består hovedsakelig av type 1, 2 og 3. Når vi eldes, produserer vi mindre kollagen i huden vår hvert år, derav tendensen til rynker og tynnere hud, jo eldre vi blir.

Hvorfor du bør vurdere mat først

Mat som buljong inneholder en biotilgjengelig form for kollagen som kroppen din kan bruke med en gang. En gjennomgang fra 2012 om ernæring og aldring konkluderte også med at frukt og grønnsaker er den tryggeste og sunneste tilnærmingen for å bedre hudens helse. Å spise kollagenrik mat eller mat som øker kollagenproduksjonen, kan også bidra til å lage byggesteinene (aminosyrene) du trenger for hudmålene dine. Det er tre aminosyrer som er viktige for kollagensyntese: prolin, lysin og glysin.

Buljong

Selv om nyere forskning finner at buljong ikke kan være en pålitelig kilde til kollagen, er dette alternativet den desidert mest populære. Siden buljong er laget av bein og bindevev, inneholder den kalsium, magnesium, fosfor, kollagen, glukosamin, kondroitin, aminosyrer og mange andre næringsstoffer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kylling

Det er en grunn til at mange kollagentilskudd stammer fra kylling. Alles favoritt hvitt kjøtt inneholder store mengder ting. (Hvis du noen gang har kuttet opp en hel kylling, har du sannsynligvis lagt merke til hvor mye bindevevsfugl inneholder.) Disse vevene gjør kylling til en rik kilde til kollagen i kosten.

Fisk og skalldyr

Som andre dyr har fisk og skalldyr bein og leddbånd laget av kollagen. Noen mennesker har hevdet at marint kollagen er et av de lettest opptakene.

Eggehvite

Selv om egg ikke inneholder bindevev som mange andre dyreprodukter, har eggehvite store mengder prolin, en av aminosyrene som er nødvendige for kollagenproduksjon.

Sitrusfrukter

C-vitamin spiller en viktig rolle i produksjonen av pro-kollagen, kroppens forløper for kollagen. Derfor er det viktig å få nok C-vitamin.

Bær

Selv om sitrus har en tendens til å få all ære for vitamin C-innholdet, er bær en annen utmerket kilde. Gram for gram, jordbær gir faktisk mer vitamin C enn appelsiner. Bringebær, blåbær og bjørnebær tilbyr også en heftig dose.

Tropiske frukter

Tropiske frukter som mango, kiwi, ananas og guava avrunder listen over frukt som er rik på vitamin C. Guava kan også skryte av en liten mengde sink, en annen faktor for kollagenproduksjon.

Hvitløk

Hvitløk kan gi mer enn bare smak til røre og pastaretter. Det kan øke kollagenproduksjonen din også. Hvitløk er rik på svovel, som er et spormineral som hjelper med å syntetisere og forhindre nedbrytning av kollagen. Det er imidlertid viktig å merke seg at hvor mye du forbruker, betyr noe. Du trenger sannsynligvis mye av det for å høste kollagenfordelene.

Bladgrønnsaker

Vi vet alle at bladgrønne grønnsaker er en nøkkelaktør i et sunt kosthold. Som det viser seg, kan de også tilby estetiske fordeler. Spinat, grønnkål, sveitsisk chard og andre salatgrønnsaker får sin farge fra klorofyll, kjent for sine antioksidantegenskaper. Noen studier har vist at inntak av klorofyll øker forløperen til kollagen i huden.

Bønner

Bønner er en proteinrik mat som ofte inneholder aminosyrene som er nødvendige for kollagensyntese. I tillegg er mange av dem rike på kobber, et annet næringsstoff som er nødvendig for kollagenproduksjon.

Cashewnøtter

Neste gang du rekker å ta en håndfull nøtter å snappe på, lager du det til cashewnøtter. Disse nøttene inneholder sink og kobber, som begge øker kroppens evne til å lage kollagen.

Tomater

En annen skjult kilde til C-vitamin, en middels tomat kan gi opptil nesten 30 prosent av dette viktige næringsstoffet for kollagen. Tomater kan også skryte av store mengder lykopen, en kraftig antioksidant for huden.

Paprika

Paprika med høyt vitamin C inneholder capsaicin, en betennelsesdempende forbindelse som kan bekjempe aldringstegn.

Sukker og raffinerte karbohydrater kan skade kollagen

Et kosthold fullt av proteinrike matvarer, enten det er fra plante- eller dyrekilder, kan bidra til å forsyne disse kritiske aminosyrene. Andre næringsstoffer som hjelper prosessen med kollagenproduksjon inkluderer sink, C-vitamin og kobber. Så frukt og grønnsaker med mye vitaminer og mineraler er viktig. Og for enda bedre resultater, sørg for å holde deg unna sukker og raffinerte karbohydrater, noe som kan forårsake betennelse og skade kollagen.

Relaterte artikler:

Hvorfor er vitaminer viktig

Hva gjør proteiner med kroppen

Annonse fra X-LIFE