Kneskade løping

0
41
Kneskade løping
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Løping er en effektiv form for trening og stressavlastning for mange mennesker. Men det kan være belastende på knærne. Lær mer om forebygging av kneskader.

De fleste kneskader hos løpere er et resultat av overbelastning, endringer i løpsrutinen eller slitasje.

Vanlige spørsmål løpere har rundt kneskader og forebygging:

  • Kan jeg fortsette å løpe?
  • Hva kan jeg gjøre for å styrke knærne?
  • Hvordan kan jeg forebygge at dette skjer igjen?

Lær om forskjellige typene kneskader og hva du kan gjøre for å bli kvitt og forebygge kneskader når du trener løping.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hva er Runner’s Knee?

Runner’s kne – også kjent som patellofemoral smertsyndrom – er en overbelasteningsskade som rammer så mange som 30% av kvinnelige løpere og 25% av mannlige løpere. Det gjør det til den vanligste løperelaterte skaden.

Hvordan behandle Runners knee

Det tydelige tegnet på løperkne er mild til moderat smerte rundt eller bak kneskålen. Når dette skjer:

  • Ta en pause fra å løpe.
  • Løft kneet for å lindre smerter.
  • Prøv en aktivitet med lite belastning, for eksempel svømming, for å holde deg aktiv.

Hva er Iliotibial Band Syndrome?

Iliotibial band (IT band) syndrom er en vanlig overbelastningsskade, som rammer så mange som 12% av løpere. Det skjer når senen fra hoften til det ytre kneet strammer og irriterer det ytre kneområdet og forårsaker smerte.

Som for løperkne, skjer IT-båndsyndrom ofte når du har økt antall kilometer du løper.

Hvordan behandle Iliotibial Band Syndrome

Igjen er det viktig å slutte å løpe og la kroppen hvile:

  • Is kneet ditt ned for å hjelpe med smerte.
  • Ta en reseptfri antiinflammatorisk medisinering som aspirin, ibuprofen eller naproxen for å redusere smerte.
  • Prøv å svømme eller en annen aktivitet med lite belastning.

Hva er Jumper’s knee?

Jumper’s knee eller hopperkne – også kalt patellar senebetennelse – er en skade som oppstår når en sene er overbelastet, og får den til å tykne. Dette er en skade som er vanlig hos yngre atleter, men kan forekomme i alle aldre. Det kan være spesielt vondt når du bøyer kneet, hopper eller lander. Hopperkne begynner vanligvis i ungdomsårene eller tidlig voksen alder.

Hvordan behandle jumpers knee

Det er noen få ting du kan gjøre selv for å lindre smertene fra denne skaden:

  • Ta en pause fra å løpe til smertene avtar.
  • Is det berørte området for å hjelpe mot smerte.
  • Velg en lite belastende aktivitet til knesmertene er borte.

Relaterte artikler:

Hvordan løping gir deg skader

Trene løping uten skader

Annonse fra MILRAB