Knekk løpekoden

0
32
Knekk løpekoden

Trener du løping og stagnerer ved et visst nivå? Lær mer om hvordan du skal knekke løpekoden og trene løping der du alltid vil ha en jevn og god formutvikling.

Hvilken løpekode?

Løping er enkel måte å trene på, men blir straks mer krevende når du skal utnytte ditt fulle potensial som løper. Hva ditt fulle potensial som løper er, må være at du på sikt skal ha en kontinuerlig formutvikling der pila hele tiden peker oppover. Du kommer ikke unna perioder der du stagnerer, men målet bør være å komme seg raskest mulig videre fra disse platåene. Du kan knekke denne løpekoden ved at du tar noen enkle grep som gjør at du får et bedre treningsutbytte av løpetreningen du gjennomfører.

Trene regelmessig

Å trene regelmessig er en viktig forutsetning for at du skal ha en jevn og god formutvikling. Det betyr ikke nødvendigvis at du skal trene hver dag, men at du skal trene jevnlig med kontinuitet. Du skal trene på hverdager og i helger og i ferier, og trene løping, vinter, vår, sommer og høst. Det er viktig at du utnytter all tid du har til disposisjon for løping, for å løpe.

Trene variert

Variasjon når du trener løping er det nærmeste du kommer et mantra når du trener løping. Å variere løpetreningen vil utsette stagnasjon ved at du så mye som mulig varierer med hvordan trener løping. Variere med hva du trener av løping og med hvilken intensitet. Utnytt også de mulighetene du har i sommerhalvåret til å løpe på variert underlag.

Trene på ditt formnivå

Du skal hele tiden trene løping på nivået du til enhver tid er på. Det virker selvfølgelig, men mange løper trener for mye og for hardt, på et mye høyere nivå enn det formen tilsier. Konsekvensen av å trene på denne måten kan bli at du stagnerer, og kanskje også blir i dårligere form. I verste fall kan du pådra deg skader.

Restitusjon når du trener løping

Restitusjon er alfa og omega for alle løpere. Uten restitusjon vil du til slutt stagnere og i verste fall bli skadet. Planlegge hvordan du tenker å restituere når du trener løping, og restituere ellers etter behov.

Det er enkelt å knekke løpekoden

Alle kan knekke løpekoden og ha en jevn og god formutvikling. Det som vil skille løpere på forskjellig nivå er hvor lang tid det tar. For du må være tålmodig. Å trene for å ha en kontinuerlig oppadgående formkurve tar tid, og du må ta den tiden det tar. Belønningen er formkurven du ønsker deg.

Relaterte artikler:

Jogging for nybegynnere

Viktigheten av restitusjon når du trener løping