Knebøy med manualer

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Knebøy er en av de mest effektive styrkeøvelsene du kan gjennomføre. Øvelsen retter seg mot kjernemuskler og setemuskler, men styrker også hamstrings og leggmuskulatur.

Hvordan trene knebøy med riktig teknikk

Stå med føttene i hoftebredde fra hverandre, og hold et par manualer langs sidene. Hold ryggen flat og kjernen avstivet, skyv hoftene tilbake, bøy knærne og senk kroppen din til lårene er parallelle med gulvet. Pause, og skyv deg tilbake til startposisjonen.

Den viktigste ferdigheten du kan mestre for enhver knebøyvariasjon – uansett om det er med manualer, vektstang eller hvilken som helst vekt – er hengsling i hoftene. I stedet for å bøye deg fremover i livet mens du senker deg, begynn med å skyve hoftene tilbake, som om du lukker en bildør med baken. Dette vil bidra til at du «lener deg tilbake» i øvelsen, engasjerer de kraftige bakre kjedemusklene og minimerer stresset på ryggraden. Det vil gi større kraft, bedre teknikk og lavere risiko for skade.

Hvordan gjøre knebøy med manualer enklere

Bruk lettere vekter, eller gjør en halv knebøy, og jobbe deg sakte ned til en full knebøy når styrken og mobiliteten forbedres. Et annet alternativ er å gjennomføre knebøy uten vekter.

Hvordan gjøre knebøy med manualer mer krevende

Bruk tyngre vekter, eller gjennomføre en bulgarsk knebøy, der du løfter en fot av gangen på en benk bak deg (gjennomføre like repetisjoner på begge bena).

Relaterte artikler:

Knebøy uten vekt

Knebøy med stang

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Om forfatteren

-50%

SOMMER-SALG!

PÅ EN MENGDE

SOMMERVARER!